Zoek binnen het forum
Vraag: noodverlichting rookvrije vluchtroute
Naam: Werner, van Wouters (datum: 26-01-2006 15:30)
De volgende situatie, een kantoor met bedrijfsruimte. Door de afmeting van het kantoor is het niet mogelijk om binnen de gestelde loopafstanden rechtstreeks naar buiten te vluchten. Op de verdieping komt een deur vanuit kantoor naar bedrijfshal, waarna over een trap naar beneden door een buitendeur in de hal gevlucht kan worden. De deur op de verdieping is dus t.p.v. een rookscheiding. Volgens het bouwbesluit moet een rookvrije vluchtroute voorzien zijn van noodverlichting. Moet nu de gehele hal voorzien worden van noodverlichting of alleen het stuk van deur op verdieping naar de buitendeur. Volgens de gemeente geldt hier de zwaarste eis (kantoorfunctie) en dient de bedrijfshal (lichte industrie) geheel voorzien te worden van noodverlichting.
Reageer
Naam: Werner, van Wouters (datum: 26-01-2006 15:30)
De volgende situatie, een kantoor met bedrijfsruimte. Door de afmeting van het kantoor is het niet mogelijk om binnen de gestelde loopafstanden rechtstreeks naar buiten te vluchten. Op de verdieping komt een deur vanuit kantoor naar bedrijfshal, waarna over een trap naar beneden door een buitendeur in de hal gevlucht kan worden. De deur op de verdieping is dus t.p.v. een rookscheiding. Volgens het bouwbesluit moet een rookvrije vluchtroute voorzien zijn van noodverlichting. Moet nu de gehele hal voorzien worden van noodverlichting of alleen het stuk van deur op verdieping naar de buitendeur. Volgens de gemeente geldt hier de zwaarste eis (kantoorfunctie) en dient de bedrijfshal (lichte industrie) geheel voorzien te worden van noodverlichting.
Reageer
Re: noodverlichting rookvrije vluchtroute
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 26-01-2006 16:16)
Je zou m.b.v. een soort krijtstreepmethode een gedeelte van de hal (verblijfgebied) kunnen aanwijzen als verkeersroute. Dan hoeft alleen boven dat gedeelte de vanuit kantoorperspectief geeiste noodverlichting aanwezig te zijn. Enige maar: Je route moet duidelijk en gegarandeerd zijn, dus op de vloer aangegeven met fluorescerende tape bijvoorbeeld, of met LED-verlichting in de vloer aanbrengen. Binnen die route mag geen opslag/gebruik hoe dan ook plaatsvinden.
Bijkomend probleem is dat er voor je hal ook nog een eis voor noodverlichting op grond van oppervlakte zou kunnen gelden.
J.
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 26-01-2006 16:16)
Je zou m.b.v. een soort krijtstreepmethode een gedeelte van de hal (verblijfgebied) kunnen aanwijzen als verkeersroute. Dan hoeft alleen boven dat gedeelte de vanuit kantoorperspectief geeiste noodverlichting aanwezig te zijn. Enige maar: Je route moet duidelijk en gegarandeerd zijn, dus op de vloer aangegeven met fluorescerende tape bijvoorbeeld, of met LED-verlichting in de vloer aanbrengen. Binnen die route mag geen opslag/gebruik hoe dan ook plaatsvinden.
Bijkomend probleem is dat er voor je hal ook nog een eis voor noodverlichting op grond van oppervlakte zou kunnen gelden.
J.
Re: noodverlichting rookvrije vluchtroute
Naam: Werner , van Wouters (datum: 26-01-2006 16:31)
Het probleem is eigenlijk dat er voor de hal en kantoor samen een vuurlastberekening is gemaakt zodat alles 1 compartiment is. Echter wil de gemeente nu in de bedrijfshal (lichte industiefunctie) noodverlichting, brandslanghaspels, ontruiming en brandmeldinstallatie omdat volgens de gemeente de zwaarste eis (kantoorfunctie) geldt. Dit kan voorkomen worden door van het kantoor een apart brandcompartiment te maken. Ik vind het maar een gek verhaal, volgens mij heeft deze zg. zwaarste eis niets te maken met een brandscheiding tussen 2 gebruiksfuncties.
Naam: Werner , van Wouters (datum: 26-01-2006 16:31)
Het probleem is eigenlijk dat er voor de hal en kantoor samen een vuurlastberekening is gemaakt zodat alles 1 compartiment is. Echter wil de gemeente nu in de bedrijfshal (lichte industiefunctie) noodverlichting, brandslanghaspels, ontruiming en brandmeldinstallatie omdat volgens de gemeente de zwaarste eis (kantoorfunctie) geldt. Dit kan voorkomen worden door van het kantoor een apart brandcompartiment te maken. Ik vind het maar een gek verhaal, volgens mij heeft deze zg. zwaarste eis niets te maken met een brandscheiding tussen 2 gebruiksfuncties.
Re: noodverlichting rookvrije vluchtroute
Naam: Jack , van SA (datum: 27-01-2006 09:50)
Als ik je verhaal goed begrijp kun je vanaf de deur op de verdieping (rookcompartiment) maar ??n kant op vluchten. Dan heb je op grond van de bouwverordening te maken met ruimtebewaking voor gedeeltelijk samenvallende vluchtroutes; en dus zijn een BMI (brandmeldinst.) en OAI (ontruimingsalarminst.) vereist. Afhankelijk van de industriefunctie kunnen op grond van het bouwbesluit (>1000m2) haspels vereist zijn. Als e.e.a. niet wenselijk is zul je op een andere manier een gelijkwaardige brandveiligheid moeten zien te bereiken (sprinklers, droge blusleiding, extra vluchtmogelijkheid, ...)
Naam: Jack , van SA (datum: 27-01-2006 09:50)
Als ik je verhaal goed begrijp kun je vanaf de deur op de verdieping (rookcompartiment) maar ??n kant op vluchten. Dan heb je op grond van de bouwverordening te maken met ruimtebewaking voor gedeeltelijk samenvallende vluchtroutes; en dus zijn een BMI (brandmeldinst.) en OAI (ontruimingsalarminst.) vereist. Afhankelijk van de industriefunctie kunnen op grond van het bouwbesluit (>1000m2) haspels vereist zijn. Als e.e.a. niet wenselijk is zul je op een andere manier een gelijkwaardige brandveiligheid moeten zien te bereiken (sprinklers, droge blusleiding, extra vluchtmogelijkheid, ...)
Re: noodverlichting rookvrije vluchtroute
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 27-01-2006 12:47)
De eis voor een haspel is op gebruiksniveau gegeven, niet op compartimentsniveau. (lees maar mee op 2.191 lid 2)
Een gebruiksfunctie moet voorzien zijn van haspels. Dit geldt dan niet voor het hele compartiment, ten slotte kun je alle functies die je wilt combineren zolang je onder de oppervlakte-eis blijft (die dus wel op compartimentsniveau is gegeven)
Mijn advies zou zijn: RVVR 'krijtstreep' duidelijk aangeven in de industriefunctie, en van NV voorzien. Verder de eisen voor industrie op de rest van de hal van toepassing brengen. Waarschijnlijk is er wel een eis voor kleine blusmiddelen opgegeven in de MBV, de industriehal zou dus wel van handblussers of mini-haspels voorzien kunnen worden. 'gevaarlijke' werkplekken in de industriefunctie dienen vanuit ARBO en Milieu ook van afdoende blusmiddelen voorzien te zijn, en veilig te zijn verlicht.
Wat is het probleem wanneer de hal in de fik zou gaan? De kantoren hebben 2 afzonderlijke vluchtroutes (als het goed is), dus die mensen kunnen weg. De mensen in de hal staan in een keer buiten, is ook prima. De keuze van de aanvrager is om ??n compartiment uit te voeren, dus over materieele gevolgschade hebben we het nu niet.
J.
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 27-01-2006 12:47)
De eis voor een haspel is op gebruiksniveau gegeven, niet op compartimentsniveau. (lees maar mee op 2.191 lid 2)
Een gebruiksfunctie moet voorzien zijn van haspels. Dit geldt dan niet voor het hele compartiment, ten slotte kun je alle functies die je wilt combineren zolang je onder de oppervlakte-eis blijft (die dus wel op compartimentsniveau is gegeven)
Mijn advies zou zijn: RVVR 'krijtstreep' duidelijk aangeven in de industriefunctie, en van NV voorzien. Verder de eisen voor industrie op de rest van de hal van toepassing brengen. Waarschijnlijk is er wel een eis voor kleine blusmiddelen opgegeven in de MBV, de industriehal zou dus wel van handblussers of mini-haspels voorzien kunnen worden. 'gevaarlijke' werkplekken in de industriefunctie dienen vanuit ARBO en Milieu ook van afdoende blusmiddelen voorzien te zijn, en veilig te zijn verlicht.
Wat is het probleem wanneer de hal in de fik zou gaan? De kantoren hebben 2 afzonderlijke vluchtroutes (als het goed is), dus die mensen kunnen weg. De mensen in de hal staan in een keer buiten, is ook prima. De keuze van de aanvrager is om ??n compartiment uit te voeren, dus over materieele gevolgschade hebben we het nu niet.
J.
Re: noodverlichting rookvrije vluchtroute
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 27-01-2006 12:53)
Ook de eisen in de bouwverordening betreffende brandmeldinstallaties zijn op gebruiksniveau gegeven. Dat houdt dus in dat je hal een andere wijze van melding kan hebben dan je kantoor. Dat ze in hetzelfde compartiment zijn gelegen, en op dezelfde centrale zijn aangewezen is niet relevant.
By the way, het bij elkaar stoppen van een kantoor en industrie in hetzelfde compartiment vergroot de kans op brand niet in de functies afzonderlijk (er ontstaat geen brand in de hal omd?t het kantoor er ligt), dus het stellen van een strengere eis voor installaties om deze reden zou per definitie al onzin zijn.
Je moet wel goed overdenken hoe je wilt ontruimen. Ervan uit gaande dat het geeiste afdoende is, moet je overwegen de ontruiming over het gehele complex plaats te laten vinden, omdat er na het ontstaan van brand (en melding door de geeiste installatie) geen veilige plek is in de zin van een compartimentering. Aan de ontruimingsinstallatie kunnen dus gemotiveerd strengere eisen worden gesteld, aan de brandmeldinstallatie niet.
J.
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 27-01-2006 12:53)
Ook de eisen in de bouwverordening betreffende brandmeldinstallaties zijn op gebruiksniveau gegeven. Dat houdt dus in dat je hal een andere wijze van melding kan hebben dan je kantoor. Dat ze in hetzelfde compartiment zijn gelegen, en op dezelfde centrale zijn aangewezen is niet relevant.
By the way, het bij elkaar stoppen van een kantoor en industrie in hetzelfde compartiment vergroot de kans op brand niet in de functies afzonderlijk (er ontstaat geen brand in de hal omd?t het kantoor er ligt), dus het stellen van een strengere eis voor installaties om deze reden zou per definitie al onzin zijn.
Je moet wel goed overdenken hoe je wilt ontruimen. Ervan uit gaande dat het geeiste afdoende is, moet je overwegen de ontruiming over het gehele complex plaats te laten vinden, omdat er na het ontstaan van brand (en melding door de geeiste installatie) geen veilige plek is in de zin van een compartimentering. Aan de ontruimingsinstallatie kunnen dus gemotiveerd strengere eisen worden gesteld, aan de brandmeldinstallatie niet.
J.
Re: noodverlichting rookvrije vluchtroute
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 27-01-2006 13:12)
@ Jack
Je bent mensen nu denk ik wat al te bang aan het maken. Ten eerste hoef je niet naar gelijkwaardigheid wanneer je aan de eisen van het bouwbesluit voldoet, en ten tweede zijn de voorstellen die je doet al erg extreem. Er is blijkbaar een vuurbelastingsberekening gemaakt, zolang de vuurlast onder de 300.000 kgvh blijft binnen het compartiment wordt dit als beheersbaar bezien, en zijn er dus geen voorzieningen nodig qua oppervlakte. (sprinkler)
Een droge blusleiding is een gelijkwaardigheid voor slangafstand of -hoogte bij blussing, da's weer een heel ander verhaal, en de vluchtroutes (lengte op basis van rookverspreiding) in een industriefunctie zijn al zo lang, het zou me verbazen wanneer dat hier een probleem zou geven.
Gelijkwaardigheid is leuk, maar vaak niet extreem nodig.
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 27-01-2006 13:12)
@ Jack
Je bent mensen nu denk ik wat al te bang aan het maken. Ten eerste hoef je niet naar gelijkwaardigheid wanneer je aan de eisen van het bouwbesluit voldoet, en ten tweede zijn de voorstellen die je doet al erg extreem. Er is blijkbaar een vuurbelastingsberekening gemaakt, zolang de vuurlast onder de 300.000 kgvh blijft binnen het compartiment wordt dit als beheersbaar bezien, en zijn er dus geen voorzieningen nodig qua oppervlakte. (sprinkler)
Een droge blusleiding is een gelijkwaardigheid voor slangafstand of -hoogte bij blussing, da's weer een heel ander verhaal, en de vluchtroutes (lengte op basis van rookverspreiding) in een industriefunctie zijn al zo lang, het zou me verbazen wanneer dat hier een probleem zou geven.
Gelijkwaardigheid is leuk, maar vaak niet extreem nodig.
Re: noodverlichting rookvrije vluchtroute
Naam: Jack , van SA (datum: 31-01-2006 16:55)
Het is niet m'n bedoeling iemand "bang" te maken. Ik probeer aan de hand van de vraag de reden van de gestelde eisen te begrijpen. De gelijkwaardige oplossingen zijn als voorbeeld genoemd.
Waar volgens mij echter wel gewoon rekening mee gehouden moet worden is dat er slechts ??n vluchtmogelijkheid is vanuit het kantoor, en dat daarom (eis modelbouwverordening) BMI, OAI, noodverlichting e.d. noodzakelijk is.
Naam: Jack , van SA (datum: 31-01-2006 16:55)
Het is niet m'n bedoeling iemand "bang" te maken. Ik probeer aan de hand van de vraag de reden van de gestelde eisen te begrijpen. De gelijkwaardige oplossingen zijn als voorbeeld genoemd.
Waar volgens mij echter wel gewoon rekening mee gehouden moet worden is dat er slechts ??n vluchtmogelijkheid is vanuit het kantoor, en dat daarom (eis modelbouwverordening) BMI, OAI, noodverlichting e.d. noodzakelijk is.
Re: noodverlichting rookvrije vluchtroute
Naam: Werner , van Wouters (datum: 31-01-2006 17:06)
Even ter verduidelijking, ik heb wel 2 vluchtwegen omdat ik via de "hoofdtrap" in het kantoor kan vluchten en via de bedrijfshal (deur op verdieping). Deze deur op de verdieping heb ik alleen nodig omdat mijn loopafstand via de hoofdtrap (vanuit verst gelegen verblijfsruimte naar voordeur) iets te groot is.
Reageer
Naam: Werner , van Wouters (datum: 31-01-2006 17:06)
Even ter verduidelijking, ik heb wel 2 vluchtwegen omdat ik via de "hoofdtrap" in het kantoor kan vluchten en via de bedrijfshal (deur op verdieping). Deze deur op de verdieping heb ik alleen nodig omdat mijn loopafstand via de hoofdtrap (vanuit verst gelegen verblijfsruimte naar voordeur) iets te groot is.