Zoek binnen het forum
Vraag: NPR 2443
Naam: Martijn (datum: 24-01-2006 15:39)
Voor een parkeergarage onder een bedrijfshal (halverdiept) ben ik op zoek naar ventilatieeisen.
Ik heb inmiddels begrepen dat in de NPR 2443 het nodig hierover staat geschreven, alleen kan ik deze niet vinden met google, ook niet waar ik deze zou kunnen bestellen.
Wie kan mij helpen aan een url of aan eisen ten behoeve van natuurlijke ventilatie van een parkeergargage.
Eigenlijk is het meer een stallingsruimte voor 20 auto?s. Gelden er dan andere eisen?
mvrg Martijn
Reageer
Naam: Martijn (datum: 24-01-2006 15:39)
Voor een parkeergarage onder een bedrijfshal (halverdiept) ben ik op zoek naar ventilatieeisen.
Ik heb inmiddels begrepen dat in de NPR 2443 het nodig hierover staat geschreven, alleen kan ik deze niet vinden met google, ook niet waar ik deze zou kunnen bestellen.
Wie kan mij helpen aan een url of aan eisen ten behoeve van natuurlijke ventilatie van een parkeergargage.
Eigenlijk is het meer een stallingsruimte voor 20 auto?s. Gelden er dan andere eisen?
mvrg Martijn
Reageer
Re: NPR 2443
Naam: ivo kraus , van gemeente Roosendaal (datum: 24-01-2006 15:42)
via www.nni.nl kun je hem bestellen.
Overigens wordt deze niet aangestuurd door het bouwbesluit en derhalve is deze ook niet van toepassing bij de beoordeling van de bouwaanvraag.
Naam: ivo kraus , van gemeente Roosendaal (datum: 24-01-2006 15:42)
via www.nni.nl kun je hem bestellen.
Overigens wordt deze niet aangestuurd door het bouwbesluit en derhalve is deze ook niet van toepassing bij de beoordeling van de bouwaanvraag.
Re: NPR 2443
Naam: Martijn (datum: 24-01-2006 15:51)
worden er dan geen eisen gesteld aan de parkeerkelder / stallingsruimte vanuit het bouwbesluit?
Naam: Martijn (datum: 24-01-2006 15:51)
worden er dan geen eisen gesteld aan de parkeerkelder / stallingsruimte vanuit het bouwbesluit?
Re: NPR 2443
Naam: Jack , van SA (datum: 24-01-2006 17:45)
Vanaf 20 auto's of meer geldt inderdaad NEN2443;
t/m 19 auto's kun je de ventilatie-eisen van het bouwbesluit aanhouden.
Let op met halfverdiept; volgens NEN2443 mag je natuurlijk ventileren als vloerpeil garage tot maximaal 1,3m onder maaiveld is gelegen. Op zich een achterhaalde maat, omdat deze is bepaald ten tijde dat een bruto verdiepingshoogte van 2,7m nog standaard was.
Naam: Jack , van SA (datum: 24-01-2006 17:45)
Vanaf 20 auto's of meer geldt inderdaad NEN2443;
t/m 19 auto's kun je de ventilatie-eisen van het bouwbesluit aanhouden.
Let op met halfverdiept; volgens NEN2443 mag je natuurlijk ventileren als vloerpeil garage tot maximaal 1,3m onder maaiveld is gelegen. Op zich een achterhaalde maat, omdat deze is bepaald ten tijde dat een bruto verdiepingshoogte van 2,7m nog standaard was.
Re: NPR 2443
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 25-01-2006 08:41)
Het bouwbesluit regelt alleen de bouwkundig-technische eisen waaraan een gebouw moet voldoen. Het daadwerkelijk inrichten van een ruimte onder je gebouw als parkeergarage zou niet onder dit bouwkundig gedeelte vallen (hoewel je er natuurlijk constructief wel weer rekening mee moet houden), dus daarom kan de NEN 2443 (het is een NEN, geen NPR) niet van toepassing worden gebracht in het bouwbesluit.
Wanneer een gemeente deze NEN als eis wil stellen kan ze hem t.a.t. opnemen in haar Bouwverordening, maar veel gemeentes houden de Modelverordening van het VNG aan, waar het ook niet in staat.
Die NEN-norm is gebaseerd op hetgeen er vermeldt staat in de CROW, deze is echter slechts op openbare ruimte toe te passen, niet op particuliere garages... ook geen handvat dus.
Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat de NEN geen wettelijke status heeft, en dus in vorm ook meer een praktijkrichtlijn is. Of dit inhoudt dat je ervan af wilt wijken, ik weet het niet, ten slotte worden die eisen ook niet uit de duim gezogen. Door het toepassen van die eisen weet je zeker dat je een goed functionerende garage bouwt.
Verder het verschil tussen stalling en parkeren: In een stalling zijn minder verkeersbewegingen, het beeld wat je daarbij oproept is het 's morgens aankomen, en 's avonds weer weggaan zonder in de tussentijd de wagen te bewegen. Een garage onder een kantoor zou een stalling kunnen zijn.... Een vrij toegankelijke garage onder een winkel(centrum) kan nooit een stalling zijn, daarvoor is er teveel af- en aanloop.
De afmetingen van een parkeerplek zijn in een stallingsgarage kleiner, omdat er minder kans is op schade door te snel/verkeerd uitparkeren en probelmatische verkeerssituaties.
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 25-01-2006 08:41)
Het bouwbesluit regelt alleen de bouwkundig-technische eisen waaraan een gebouw moet voldoen. Het daadwerkelijk inrichten van een ruimte onder je gebouw als parkeergarage zou niet onder dit bouwkundig gedeelte vallen (hoewel je er natuurlijk constructief wel weer rekening mee moet houden), dus daarom kan de NEN 2443 (het is een NEN, geen NPR) niet van toepassing worden gebracht in het bouwbesluit.
Wanneer een gemeente deze NEN als eis wil stellen kan ze hem t.a.t. opnemen in haar Bouwverordening, maar veel gemeentes houden de Modelverordening van het VNG aan, waar het ook niet in staat.
Die NEN-norm is gebaseerd op hetgeen er vermeldt staat in de CROW, deze is echter slechts op openbare ruimte toe te passen, niet op particuliere garages... ook geen handvat dus.
Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat de NEN geen wettelijke status heeft, en dus in vorm ook meer een praktijkrichtlijn is. Of dit inhoudt dat je ervan af wilt wijken, ik weet het niet, ten slotte worden die eisen ook niet uit de duim gezogen. Door het toepassen van die eisen weet je zeker dat je een goed functionerende garage bouwt.
Verder het verschil tussen stalling en parkeren: In een stalling zijn minder verkeersbewegingen, het beeld wat je daarbij oproept is het 's morgens aankomen, en 's avonds weer weggaan zonder in de tussentijd de wagen te bewegen. Een garage onder een kantoor zou een stalling kunnen zijn.... Een vrij toegankelijke garage onder een winkel(centrum) kan nooit een stalling zijn, daarvoor is er teveel af- en aanloop.
De afmetingen van een parkeerplek zijn in een stallingsgarage kleiner, omdat er minder kans is op schade door te snel/verkeerd uitparkeren en probelmatische verkeerssituaties.
Re: NPR 2443
Naam: Jack , van SA (datum: 25-01-2006 09:44)
Het bouwbesluit maakt geen onderscheid in stallinggarage of parkeergarage zoals NEN2443 dat wel doet. Met een stallingsruimte zoals genoemd in het bouwbesluit wordt dus een stallingsruimte voor eigen gebruik, alsook een parkeergarage voor algemeen gebruik bedoeld.
NEN2443 wordt dan wel niet aangestuurd vanuit het bouwbesluit (dat is al jaren een discussiepunt), maar wordt wel door bijna alle toetsende instanties (ook brandweer) gebruikt. Daarnaast is er ook nog een "Praktijkrichtlijn voor parkeergarages groter dan 1000m2" waar men in de praktijk vaak gebruik van maakt. Daarvan zal in dit geval echter geen sprake zijn bij een garage voor slechts ca. 20 voertuigen.
Naam: Jack , van SA (datum: 25-01-2006 09:44)
Het bouwbesluit maakt geen onderscheid in stallinggarage of parkeergarage zoals NEN2443 dat wel doet. Met een stallingsruimte zoals genoemd in het bouwbesluit wordt dus een stallingsruimte voor eigen gebruik, alsook een parkeergarage voor algemeen gebruik bedoeld.
NEN2443 wordt dan wel niet aangestuurd vanuit het bouwbesluit (dat is al jaren een discussiepunt), maar wordt wel door bijna alle toetsende instanties (ook brandweer) gebruikt. Daarnaast is er ook nog een "Praktijkrichtlijn voor parkeergarages groter dan 1000m2" waar men in de praktijk vaak gebruik van maakt. Daarvan zal in dit geval echter geen sprake zijn bij een garage voor slechts ca. 20 voertuigen.
Re: NPR 2443
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 25-01-2006 09:57)
Ik zou zelf iedereen aanraden de norm te hanteren, maar wanneer je als toetsende instantie een eis stelt moet je hem ook op grond van wetgeving kunnen onderbouwen... Op grond waarvan doet bijv. de brandweer dat dan? Dat kan alleen maar als advies worden ingekleed (hoewel ik uit ervaring weet dat het vaak als harde eis wordt verpakt).
J.
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 25-01-2006 09:57)
Ik zou zelf iedereen aanraden de norm te hanteren, maar wanneer je als toetsende instantie een eis stelt moet je hem ook op grond van wetgeving kunnen onderbouwen... Op grond waarvan doet bijv. de brandweer dat dan? Dat kan alleen maar als advies worden ingekleed (hoewel ik uit ervaring weet dat het vaak als harde eis wordt verpakt).
J.
Re: NPR 2443
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 25-01-2006 10:05)
En dan nog, het bouwbesluit geeft een bouwkundig eisenpakket, de INRICHTING van een garage kan daar nooit onder vallen. Of jij de parkeervakken nu 500mm van de kolommen vrijhoudt of niet, of je ze nou 5000mm lang maakt of 4500mm, en onder welke hoek je ze legt t.o.v. de rijbaan met een bepaalde breedte (in hoofdzaak de inhoud van die NEN-norm) zal zowel de brandweer als BWT een worst wezen zolang je niet in conflict komt met iets uit het bouwbesluit.
In het bouwbesluit vindt je dus ook inderdaad de ventilatie-vouden voor stallingen (3 dm/s per m2), en de eisen m.b.t. brandwerendheid en rookverspreiding. Omdat je vaak in een situatie zult komen waarin je gelijkwaardigheid wilt toepassen (o.a. op grond van beheersbaarheid van brand bij meer dan 1000 m2), kunnen er aanvullende eisen gaan gelden. Stuwdrukventilatoren zijn hier een goed voorbeeld van...
J.
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 25-01-2006 10:05)
En dan nog, het bouwbesluit geeft een bouwkundig eisenpakket, de INRICHTING van een garage kan daar nooit onder vallen. Of jij de parkeervakken nu 500mm van de kolommen vrijhoudt of niet, of je ze nou 5000mm lang maakt of 4500mm, en onder welke hoek je ze legt t.o.v. de rijbaan met een bepaalde breedte (in hoofdzaak de inhoud van die NEN-norm) zal zowel de brandweer als BWT een worst wezen zolang je niet in conflict komt met iets uit het bouwbesluit.
In het bouwbesluit vindt je dus ook inderdaad de ventilatie-vouden voor stallingen (3 dm/s per m2), en de eisen m.b.t. brandwerendheid en rookverspreiding. Omdat je vaak in een situatie zult komen waarin je gelijkwaardigheid wilt toepassen (o.a. op grond van beheersbaarheid van brand bij meer dan 1000 m2), kunnen er aanvullende eisen gaan gelden. Stuwdrukventilatoren zijn hier een goed voorbeeld van...
J.
Re: NPR 2443
Naam: M. Zitter (datum: 07-08-2007 15:33)
Is het iemand opgevallen dat de ventilatie eisen voor een stalling niet meer in het bouwbesluit staan zoals BRIS dat op dit moment online heeft staan?
Betekent dit inderdaad dat er wettelijk geen ventilatie eisen meer zijn gesteld aan een stallinggarage onder een appartement gebouw of een kantoor?
Groet,
Mike
Naam: M. Zitter (datum: 07-08-2007 15:33)
Is het iemand opgevallen dat de ventilatie eisen voor een stalling niet meer in het bouwbesluit staan zoals BRIS dat op dit moment online heeft staan?
Betekent dit inderdaad dat er wettelijk geen ventilatie eisen meer zijn gesteld aan een stallinggarage onder een appartement gebouw of een kantoor?
Groet,
Mike
Re: NPR 2443
Naam: Stefan (datum: 30-08-2007 11:15)
ik weet niet hoe je daarbij komt. In artikel 3.10 worden nog gewoon eisen gesteld aan de ventilatie van parkeer/stallinggarages hoor, ook online.
Naam: Stefan (datum: 30-08-2007 11:15)
ik weet niet hoe je daarbij komt. In artikel 3.10 worden nog gewoon eisen gesteld aan de ventilatie van parkeer/stallinggarages hoor, ook online.
Re: NPR 2443
Naam: Jack , van babel bv (datum: 14-09-2007 16:06)
Ik zit met hetzelfde probleem.
uit jullie reacties haal ik wat het verschil is tussen een stallings- en parkeergarage als definitie.
Maar ik ken nergens de ventilatie-eisen vinden voor een stallingsgarage.
1)zijn deze er niet?
2)of moet ik de eisen van de parkeergarage aanhouden.
wij willen nl. een stallingsgarage van natuurlijke ventilatie voorzien.
volgens de ventilatie-eisen voor een parkeergarage mogen we dat niet.
dus nogmaals mijn vraag.
1)Zijn er lichtere eisen voor de ventilatie van een stallingsgarage?
2)zoja waar kan ik deze vinden?
met vriendelijke groet,
Jack
Naam: Jack , van babel bv (datum: 14-09-2007 16:06)
Ik zit met hetzelfde probleem.
uit jullie reacties haal ik wat het verschil is tussen een stallings- en parkeergarage als definitie.
Maar ik ken nergens de ventilatie-eisen vinden voor een stallingsgarage.
1)zijn deze er niet?
2)of moet ik de eisen van de parkeergarage aanhouden.
wij willen nl. een stallingsgarage van natuurlijke ventilatie voorzien.
volgens de ventilatie-eisen voor een parkeergarage mogen we dat niet.
dus nogmaals mijn vraag.
1)Zijn er lichtere eisen voor de ventilatie van een stallingsgarage?
2)zoja waar kan ik deze vinden?
met vriendelijke groet,
Jack
Re: NPR 2443
Naam: Rob T (datum: 27-03-2008 12:38)
In de NEN 2443 (blz. 75 t/m 80) vind je exact aan welke ventilatieeisen een parkeergarage moet voldoen (incl berekenmethode). Het verschil met een stallingsruimte heeft vlgs mij alleen maar te maken met het gebruik: openbare stalling of particulier. Dan verschillen namelijk de min. afmnetingen van de parkeervakken ook.
Naam: Rob T (datum: 27-03-2008 12:38)
In de NEN 2443 (blz. 75 t/m 80) vind je exact aan welke ventilatieeisen een parkeergarage moet voldoen (incl berekenmethode). Het verschil met een stallingsruimte heeft vlgs mij alleen maar te maken met het gebruik: openbare stalling of particulier. Dan verschillen namelijk de min. afmnetingen van de parkeervakken ook.
Re: NPR 2443
Naam: Dhr. Br?ll , van Poortautomatisering Zuid Limburg (datum: 02-04-2009 20:52)
Geachte lezer(s),
Ik ben specifiek naar het besluit op zoek in het NEN 2443 aan welke afmetingen deuren in gesloten en openbare garages dienen te voldoen ???
Wie kan mij helpen aan deze informatie.
gr. Dhr. Br?ll
Reageer
Naam: Dhr. Br?ll , van Poortautomatisering Zuid Limburg (datum: 02-04-2009 20:52)
Geachte lezer(s),
Ik ben specifiek naar het besluit op zoek in het NEN 2443 aan welke afmetingen deuren in gesloten en openbare garages dienen te voldoen ???
Wie kan mij helpen aan deze informatie.
gr. Dhr. Br?ll