Zoek binnen het forum
Vraag: vluchten uit rookcompartiment
Naam: martijn, van idx-architecten (datum: 13-12-2005 11:49)
Wij zijn bezig met een multifunctioneel complex. Hier is het rookkompartiment het brandcompartiment. Vanuit het rookkompartiment wordt er gevlucht naar buiten, over een afstand van max 30 m. Mag deze 30 meter voeren vanuit een verblijfsruimte, door een verkeersruimte, naar een verblijfsruimte waarin de deur naar buiten ligt?
Reageer
Naam: martijn, van idx-architecten (datum: 13-12-2005 11:49)
Wij zijn bezig met een multifunctioneel complex. Hier is het rookkompartiment het brandcompartiment. Vanuit het rookkompartiment wordt er gevlucht naar buiten, over een afstand van max 30 m. Mag deze 30 meter voeren vanuit een verblijfsruimte, door een verkeersruimte, naar een verblijfsruimte waarin de deur naar buiten ligt?
Reageer
Re: vluchten uit rookcompartiment
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 13-12-2005 12:30)
Je zit al in een aardig grijs gebied, omdat het bouwbesluit ervan uitgaat dat er slechts brand op ??n plaats ontstaat, en je na het passeren van een BC-grens 'veilig' bent voor ten minste 60 minuten. In de simpele gevallen kan dit kloppen, maar wat is in jullie geval de kans dat je mensen bij evacuatie juist vanuit een veilig compartiment een onveilig compartiment instuurt? Wanneer je d??r compartimenten vlucht, zul je je detectie en ontruiming daarop aan moeten passen om te allen tijde ten minste ??n GEGARANDEERDE vluchtroute uit het compartiment te hebben.
In de geest van het bouwbesluit zou je moeten beslissen dat er, wanneer je eenmaal in een verkeersroute zit, je niet meer door een andere ruimte mag vluchten (interpreteer 2.146 lid 10 en 12). Ook dit is voor interpretatie vatbaar, op grond van de krijtstreepmethode wordt een verblijfsruimte in sommige gevallen als een verblijfsgebied aangemerkt, met daarin een verkeersroute (eigenlijk verkeersgebied) wat als zodanig ook gegarandeerd wordt vrijgehouden (middels belijning, in sommige gevallen is opstellingsplan voldoende).
Dit is discutabel, ook wanneer je bedenkt dat mensen niet automatisch omkeren wanneer ze rook tegenkomen. Uit wetenschappelijke studies is gebleken dat er pas bij een zicht minder dan 3 meter wordt omgekeerd. Wanneer je nu de brandruimte ?nvlucht, en ergens in die ruimte erachter komt dat je terug wilt, is de uitgang een stuk moeilijker te vinden dan in een echte, begrensde, verkeersroute.
Overleg met de brandweer zou hierin kunnen helpen, hoewel de kennis bij preventisten vaak ook bij het bouwbesluit stopt wat dat betreft.
Reageer
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 13-12-2005 12:30)
Je zit al in een aardig grijs gebied, omdat het bouwbesluit ervan uitgaat dat er slechts brand op ??n plaats ontstaat, en je na het passeren van een BC-grens 'veilig' bent voor ten minste 60 minuten. In de simpele gevallen kan dit kloppen, maar wat is in jullie geval de kans dat je mensen bij evacuatie juist vanuit een veilig compartiment een onveilig compartiment instuurt? Wanneer je d??r compartimenten vlucht, zul je je detectie en ontruiming daarop aan moeten passen om te allen tijde ten minste ??n GEGARANDEERDE vluchtroute uit het compartiment te hebben.
In de geest van het bouwbesluit zou je moeten beslissen dat er, wanneer je eenmaal in een verkeersroute zit, je niet meer door een andere ruimte mag vluchten (interpreteer 2.146 lid 10 en 12). Ook dit is voor interpretatie vatbaar, op grond van de krijtstreepmethode wordt een verblijfsruimte in sommige gevallen als een verblijfsgebied aangemerkt, met daarin een verkeersroute (eigenlijk verkeersgebied) wat als zodanig ook gegarandeerd wordt vrijgehouden (middels belijning, in sommige gevallen is opstellingsplan voldoende).
Dit is discutabel, ook wanneer je bedenkt dat mensen niet automatisch omkeren wanneer ze rook tegenkomen. Uit wetenschappelijke studies is gebleken dat er pas bij een zicht minder dan 3 meter wordt omgekeerd. Wanneer je nu de brandruimte ?nvlucht, en ergens in die ruimte erachter komt dat je terug wilt, is de uitgang een stuk moeilijker te vinden dan in een echte, begrensde, verkeersroute.
Overleg met de brandweer zou hierin kunnen helpen, hoewel de kennis bij preventisten vaak ook bij het bouwbesluit stopt wat dat betreft.