Zoek binnen het forum
Vraag: niet besloten verkeersruimte
Naam: cremers (datum: 21-11-2005 18:18)
ik heb een project met een galerij die als niet besloten mag worden getypeerd. Het is zo dat langs deze galerij 2 appartementen liggen. Gezien de grootte van het complex is ??n vluchtweg toegestaan (vlgs artikel 2.157). Echter, er zitten ramen in het subbrandcomp. waarlangs gevlucht wordt. Naar mijn mening is het verplicht deze 30 min wbdbo mee te geven omdat bij brand in dit subbrandcomp. anders de enige vluchtweg zou worden afgesloten. En de vluchtroute moet 30 minuten bruikbaar blijven. Klopt dat? Is het misschien zo dat bij een vluchtweg de gevel sowieso 30 minuten wbdbo moet bezitten?
Reageer
Naam: cremers (datum: 21-11-2005 18:18)
ik heb een project met een galerij die als niet besloten mag worden getypeerd. Het is zo dat langs deze galerij 2 appartementen liggen. Gezien de grootte van het complex is ??n vluchtweg toegestaan (vlgs artikel 2.157). Echter, er zitten ramen in het subbrandcomp. waarlangs gevlucht wordt. Naar mijn mening is het verplicht deze 30 min wbdbo mee te geven omdat bij brand in dit subbrandcomp. anders de enige vluchtweg zou worden afgesloten. En de vluchtroute moet 30 minuten bruikbaar blijven. Klopt dat? Is het misschien zo dat bij een vluchtweg de gevel sowieso 30 minuten wbdbo moet bezitten?
Reageer
Re: niet besloten verkeersruimte
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 21-11-2005 22:53)
Deze is de afgelopen drie weken evenzoveel keer voorbijgekomen, kijk even terug in de lijst... In het kort komt het erop neer dat vluchten in het bouwbesluit uitgaat van rookbelemmering, en dat brand niet wordt meegewogen. Wanneer je galerij in het kader van veiligheid inderdaad als niet besloten is getypeerd, dan mag je de gevel een WBDBO van 0 geven, omdat het geen rookscheiding meer hoeft te zijn, en tevens geen brandscheiding omdat het geen besloten ruimte is waar je op uitkomt.
klinkt krom, maar ja, da's het bouwbesluit...
criterium voor niet besloten is overigens (door rookverspreiding) geen temp hoger dan 45 graden C, geen warmtestralingsflux van meer dan 1 kW/m2, en een zichtlengte van gegarandeerd meer dan 100 mtr... Haal je dat allemaal?
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 21-11-2005 22:53)
Deze is de afgelopen drie weken evenzoveel keer voorbijgekomen, kijk even terug in de lijst... In het kort komt het erop neer dat vluchten in het bouwbesluit uitgaat van rookbelemmering, en dat brand niet wordt meegewogen. Wanneer je galerij in het kader van veiligheid inderdaad als niet besloten is getypeerd, dan mag je de gevel een WBDBO van 0 geven, omdat het geen rookscheiding meer hoeft te zijn, en tevens geen brandscheiding omdat het geen besloten ruimte is waar je op uitkomt.
klinkt krom, maar ja, da's het bouwbesluit...
criterium voor niet besloten is overigens (door rookverspreiding) geen temp hoger dan 45 graden C, geen warmtestralingsflux van meer dan 1 kW/m2, en een zichtlengte van gegarandeerd meer dan 100 mtr... Haal je dat allemaal?
Re: niet besloten verkeersruimte
Naam: Jack , van SA (datum: 25-11-2005 11:40)
Zie BB art 2.157; lid 4:
aan a) voldoe je; of je aan b) voldoet kan ik uit de vraag niet opmaken; aan c) voldoe je NIET.
Reageer
Naam: Jack , van SA (datum: 25-11-2005 11:40)
Zie BB art 2.157; lid 4:
aan a) voldoe je; of je aan b) voldoet kan ik uit de vraag niet opmaken; aan c) voldoe je NIET.