Zoek binnen het forum
Vraag: Carpoort terug brengen naar 1mtr hoogte!?
Naam: Gijs van Tuyl, van == (datum: 12-11-2005 10:19)
In 2001 zijn we (de buurman en ik) naar de gemeente (Kerkwijk) geweest hoe te handelen voor het bouwen van een gezamenlijke Carpoort. De toenmalige ambtenaar gaf aan dat er geen bouw vergunning nodig was, als de carpoort maar aan 3 zijden open was en de opp. kleiner was dan 36m2.
Dus we hebben de poort gebouwd in 2001 en staat tot bijna aan het voetpad.
In 2002 kwam er toevallig(?) een persoon langs en zei dat de poort te hoog was 3,07mtr. Gevraagd en nu? Hij zei bel de gemeente maar (na indeling Zaltbommel), dus wij gebeld. Het antwoordt was u hoort nog.
Nu 3,5 jaar later komt er de melding van een illegale situatie en of we binnen de gestelde termijn het deel voor de woning terug willen brengen tot 1mtr hoogte en naast het huis tot 2mtr hoogte.
Daarbij komt dat het een gezamenlijk object is, met de buurman die geen bericht heeft gekregen.
Kan iemand mij vertellen hoete handelen.
1/ Antw. geen vergunning nodig in 2001.
2/ Bezoek in 2002.
3/ Na meer dan 3,5jaar een reaktie.
4/ Wet is 1 jan. 2003 gewijzigd.
.........
Reageer
Naam: Gijs van Tuyl, van == (datum: 12-11-2005 10:19)
In 2001 zijn we (de buurman en ik) naar de gemeente (Kerkwijk) geweest hoe te handelen voor het bouwen van een gezamenlijke Carpoort. De toenmalige ambtenaar gaf aan dat er geen bouw vergunning nodig was, als de carpoort maar aan 3 zijden open was en de opp. kleiner was dan 36m2.
Dus we hebben de poort gebouwd in 2001 en staat tot bijna aan het voetpad.
In 2002 kwam er toevallig(?) een persoon langs en zei dat de poort te hoog was 3,07mtr. Gevraagd en nu? Hij zei bel de gemeente maar (na indeling Zaltbommel), dus wij gebeld. Het antwoordt was u hoort nog.
Nu 3,5 jaar later komt er de melding van een illegale situatie en of we binnen de gestelde termijn het deel voor de woning terug willen brengen tot 1mtr hoogte en naast het huis tot 2mtr hoogte.
Daarbij komt dat het een gezamenlijk object is, met de buurman die geen bericht heeft gekregen.
Kan iemand mij vertellen hoete handelen.
1/ Antw. geen vergunning nodig in 2001.
2/ Bezoek in 2002.
3/ Na meer dan 3,5jaar een reaktie.
4/ Wet is 1 jan. 2003 gewijzigd.
.........
Reageer
Re: Carpoort terug brengen naar 1mtr hoogte!
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 12-11-2005 11:13)
De hoogtes van bouwwerken geen gebouw zijnde worden geregeld in het bestemmingsplan. De gemeente toetst nu aan het huidige bestemmingsplan, maar volgensmij moeten ze in ieder geval het oude bestemmingsplan ten tijde van de bouw nog een keer uit de kast halen om te kijken of er sprake is van een overgangssituatie. Wanneer het vroeger wel mocht, heeft het nu geen nut om het te laten slopen. Alleen nieuwbouw dient dan te voldoen.
Verder is het probleem dat u alleen een mondelinge toezegging hebt waarschijnlijk. Niet meer te traceren dus, en op dat moment bent u als burger geacht de wet te kennen. Gemeentes geven tegenwoordig verklaringen af waarin een gebouw schriftelijk vergunningsvrij wordt verklaard.
De gemeente heeft in principe gelijk, het had daar niet gebouwd mogen worden op die manier (i.i.g. lager en waarschijnlijk slechts tot voorgevellijn woning). U kunt niet op een juridisch correcte manier aantonen dat u destijds vrijstelling daarvoor had.
Wat de gemeente nu zal doen is kijken of de situatie gelegaliseerd moet en kan worden. Het kan zijn dat ze op die gronden vragen het bouwwerk aan te passen, of ze geven een vrijstelling op bestemmingsplan voor het gebouw zoals het is (onwaarschijnlijk). Misschien is er gezien het overgansrecht wel geen noodzaak om te legaliseren. Wanneer het gebouw niet te legaliseren blijkt zal de gemeente aanschrijven tot verwijdering van het bouwwerk. Meestal komt het gelukkig niet daartoe.
Probeert u in een goed gesprek met de gemeente de situatie uit te leggen en alle mogelijkheden af te kaarten.
J.
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 12-11-2005 11:13)
De hoogtes van bouwwerken geen gebouw zijnde worden geregeld in het bestemmingsplan. De gemeente toetst nu aan het huidige bestemmingsplan, maar volgensmij moeten ze in ieder geval het oude bestemmingsplan ten tijde van de bouw nog een keer uit de kast halen om te kijken of er sprake is van een overgangssituatie. Wanneer het vroeger wel mocht, heeft het nu geen nut om het te laten slopen. Alleen nieuwbouw dient dan te voldoen.
Verder is het probleem dat u alleen een mondelinge toezegging hebt waarschijnlijk. Niet meer te traceren dus, en op dat moment bent u als burger geacht de wet te kennen. Gemeentes geven tegenwoordig verklaringen af waarin een gebouw schriftelijk vergunningsvrij wordt verklaard.
De gemeente heeft in principe gelijk, het had daar niet gebouwd mogen worden op die manier (i.i.g. lager en waarschijnlijk slechts tot voorgevellijn woning). U kunt niet op een juridisch correcte manier aantonen dat u destijds vrijstelling daarvoor had.
Wat de gemeente nu zal doen is kijken of de situatie gelegaliseerd moet en kan worden. Het kan zijn dat ze op die gronden vragen het bouwwerk aan te passen, of ze geven een vrijstelling op bestemmingsplan voor het gebouw zoals het is (onwaarschijnlijk). Misschien is er gezien het overgansrecht wel geen noodzaak om te legaliseren. Wanneer het gebouw niet te legaliseren blijkt zal de gemeente aanschrijven tot verwijdering van het bouwwerk. Meestal komt het gelukkig niet daartoe.
Probeert u in een goed gesprek met de gemeente de situatie uit te leggen en alle mogelijkheden af te kaarten.
J.
Re: Carpoort terug brengen naar 1mtr hoogte!
Naam: R. van der Linden , van Gemeente Almelo (datum: 14-11-2005 13:47)
In de aanschrijving wordt uit de doeken gedaan hoe u bezwaar kunt maken, tegen het voornemen van de gemeente. Ik zou absoluut gebruik maken van deze mogelijkheid, zodat de zaak wordt voorgelegd aan de bezwaar comissie.
Reageer
Naam: R. van der Linden , van Gemeente Almelo (datum: 14-11-2005 13:47)
In de aanschrijving wordt uit de doeken gedaan hoe u bezwaar kunt maken, tegen het voornemen van de gemeente. Ik zou absoluut gebruik maken van deze mogelijkheid, zodat de zaak wordt voorgelegd aan de bezwaar comissie.