Zoek binnen het forum
Vraag: verkeersruimte besloten of niet
Naam: van den berg (datum: 11-11-2005 09:10)
Ik heb een appartementengebouwtje met 2 lagen, beide lagen 3 woningen. Nu is het zo dat op de verdieping de 'galerij' niet besloten is, op de begane grond is dit wel het geval. Volgens de projectontwikkelaar is dit op de bg brandtechnisch gezien verplicht, maar dat is mijns inziens absoluut niet zo. Sterker nog, het lijkt met ivm vluchten veel beter om hem niet besloten te maken. hooguit is het nodig om hem afsluitbaar te maken i.v.m. inbraakwerendheid?
Graag reacties.
Reageer
Naam: van den berg (datum: 11-11-2005 09:10)
Ik heb een appartementengebouwtje met 2 lagen, beide lagen 3 woningen. Nu is het zo dat op de verdieping de 'galerij' niet besloten is, op de begane grond is dit wel het geval. Volgens de projectontwikkelaar is dit op de bg brandtechnisch gezien verplicht, maar dat is mijns inziens absoluut niet zo. Sterker nog, het lijkt met ivm vluchten veel beter om hem niet besloten te maken. hooguit is het nodig om hem afsluitbaar te maken i.v.m. inbraakwerendheid?
Graag reacties.
Reageer
Re: verkeersruimte besloten of niet
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 11-11-2005 11:28)
Je probleem is dat, wanneer je galerij besloten is, voor de scheidingsconstructie met de woningen een eis voor brandwerendheid gaat gelden (van waarschijnlijk 30 min.). Op dat moment mag je dus je deuren en ramen allemaal gaan aanpassen.
Let er wel even op dat de omschrijving die voor brandveiligheid geldt voor een 'niet besloten ruimte' iets anders is dan je misschien uit voorgaande regelgeving of andere hoofdstukken gewend bent.
De beslotenheid komt vooral voort uit de conclusie wat rook doet in die ruimte. Wanneer er ten gevolge van een rooklaag in die ruimte een temperatuur ontstaat van >45 graden, ?f een warmtestralingsflux van meer dan 1 kW/m2, ?f de zichtlengte kleiner dan 100 mtr word, mag je de ruimte niet als 'niet besloten beschouwen. Dit houdt dus in dat ook een galerij welke op het eerste gezicht open lijkt (door ventilatie-voud of door %-openheid gevel), brandtechnisch gezien niet kan voldoen aan dezelfde eisen welke voor een niet besloten ruimte gelden. (wanneer door een 'cassette' er een rooklaag kan ontstaan bijv.)
J.
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 11-11-2005 11:28)
Je probleem is dat, wanneer je galerij besloten is, voor de scheidingsconstructie met de woningen een eis voor brandwerendheid gaat gelden (van waarschijnlijk 30 min.). Op dat moment mag je dus je deuren en ramen allemaal gaan aanpassen.
Let er wel even op dat de omschrijving die voor brandveiligheid geldt voor een 'niet besloten ruimte' iets anders is dan je misschien uit voorgaande regelgeving of andere hoofdstukken gewend bent.
De beslotenheid komt vooral voort uit de conclusie wat rook doet in die ruimte. Wanneer er ten gevolge van een rooklaag in die ruimte een temperatuur ontstaat van >45 graden, ?f een warmtestralingsflux van meer dan 1 kW/m2, ?f de zichtlengte kleiner dan 100 mtr word, mag je de ruimte niet als 'niet besloten beschouwen. Dit houdt dus in dat ook een galerij welke op het eerste gezicht open lijkt (door ventilatie-voud of door %-openheid gevel), brandtechnisch gezien niet kan voldoen aan dezelfde eisen welke voor een niet besloten ruimte gelden. (wanneer door een 'cassette' er een rooklaag kan ontstaan bijv.)
J.
Re: verkeersruimte besloten of niet
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 11-11-2005 11:30)
Brandtechnisch gezien is er overigens niets vereist, op het moment dat jij op de begane grond rechtstreeks de buitenlucht in kunt vluchten is dat een stuk veiliger dan via een afgesloten galerij toch nog aan risico's blootgesteld te worden.
Inbraaktechnisch en vandalisme-technisch zou je aannemer een puntje kunnen hebben.
J.
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 11-11-2005 11:30)
Brandtechnisch gezien is er overigens niets vereist, op het moment dat jij op de begane grond rechtstreeks de buitenlucht in kunt vluchten is dat een stuk veiliger dan via een afgesloten galerij toch nog aan risico's blootgesteld te worden.
Inbraaktechnisch en vandalisme-technisch zou je aannemer een puntje kunnen hebben.
J.
Re: verkeersruimte besloten of niet
Naam: van den berg (datum: 11-11-2005 13:54)
mooi dat je mijn verhaal bevestigt. Als ik dan verder redeneer is het zo dat bij een niet-besloten verkeersruimte de scheiding met de woningen niet 30 min wbdbo hoeft te hebben. En dus hoeven ook de voordeuren in principe niet brandwerend te zijn.
Maar er loopt een vluchtroute door deze verkeersruimte, langs voordeur en woningramen. Dan moeten volgens mij deze alsnog 30 minuten brandwerend zijn toch? Dan niet op basis van het feit dat verkeersruimte besloten is, maar omdat ze het vluchten kunnen belemmeren bij brand in een woning (subbrandcomp.)
Is dit een correcte beredenering?
Naam: van den berg (datum: 11-11-2005 13:54)
mooi dat je mijn verhaal bevestigt. Als ik dan verder redeneer is het zo dat bij een niet-besloten verkeersruimte de scheiding met de woningen niet 30 min wbdbo hoeft te hebben. En dus hoeven ook de voordeuren in principe niet brandwerend te zijn.
Maar er loopt een vluchtroute door deze verkeersruimte, langs voordeur en woningramen. Dan moeten volgens mij deze alsnog 30 minuten brandwerend zijn toch? Dan niet op basis van het feit dat verkeersruimte besloten is, maar omdat ze het vluchten kunnen belemmeren bij brand in een woning (subbrandcomp.)
Is dit een correcte beredenering?
Re: verkeersruimte besloten of niet
Naam: Ronald Stolk (datum: 11-11-2005 14:13)
aanvullend: het is zo dat er slechts 1 richting op gevlucht kan worden, dat mag gezien het kleine project. Daardoor is het zo dat je de voordeur van een andere woning moet passeren als je uit een woning wilt vluchten. Vandaar mijn opmerking.
Naam: Ronald Stolk (datum: 11-11-2005 14:13)
aanvullend: het is zo dat er slechts 1 richting op gevlucht kan worden, dat mag gezien het kleine project. Daardoor is het zo dat je de voordeur van een andere woning moet passeren als je uit een woning wilt vluchten. Vandaar mijn opmerking.
Re: verkeersruimte besloten of niet
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 11-11-2005 14:48)
Het laatste stukje van je redenering klopt niet helemaal, omdat je per definitie brand niet meeneemt als factor bij ontvluchting. Alles wat in je bouwbesluit met vluchten te maken heeft, is op rookontwikkeling en verspreiding gebaseerd.
Je eerste conclusie, dat bij een 'echte open' galerij geen brandwerendheid van de gevel nodig is, is correct, omdat bij rookdoorslag de rook goed weg kan, en niet een groot gedeelte van je vluchtroute onbruikbaar maakt. De eisen gelden voor elk punt in die ruimte.
Brand is veel meer een lokaal gebeuren, wanneer ??n woning in de brand staat, is er maximaal ??n vluchtroute tegelijk afgesloten. Je tweede conclusie is dus niet terecht.
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 11-11-2005 14:48)
Het laatste stukje van je redenering klopt niet helemaal, omdat je per definitie brand niet meeneemt als factor bij ontvluchting. Alles wat in je bouwbesluit met vluchten te maken heeft, is op rookontwikkeling en verspreiding gebaseerd.
Je eerste conclusie, dat bij een 'echte open' galerij geen brandwerendheid van de gevel nodig is, is correct, omdat bij rookdoorslag de rook goed weg kan, en niet een groot gedeelte van je vluchtroute onbruikbaar maakt. De eisen gelden voor elk punt in die ruimte.
Brand is veel meer een lokaal gebeuren, wanneer ??n woning in de brand staat, is er maximaal ??n vluchtroute tegelijk afgesloten. Je tweede conclusie is dus niet terecht.
Re: verkeersruimte besloten of niet
Naam: Ronald Stolk (datum: 11-11-2005 15:14)
je zegt dat er dan maximaal 1 vluchtroute is afgesloten. dat is inderdaad geen probleem indien je twee vluchtroutes hebt, zoals meestal vereist. Maar bij dit projectje is het toegestaan 1 vluchtroute te hebben. Is je verhaal nog hetzelfde? Immers, het lokale gebeuren dat brand is gaat mijns inziens dan een rol spelen (de brand vanuit de voordeur of de ramen van het subbrandcomp. waar je langsmoet verspert je de weg).
Naam: Ronald Stolk (datum: 11-11-2005 15:14)
je zegt dat er dan maximaal 1 vluchtroute is afgesloten. dat is inderdaad geen probleem indien je twee vluchtroutes hebt, zoals meestal vereist. Maar bij dit projectje is het toegestaan 1 vluchtroute te hebben. Is je verhaal nog hetzelfde? Immers, het lokale gebeuren dat brand is gaat mijns inziens dan een rol spelen (de brand vanuit de voordeur of de ramen van het subbrandcomp. waar je langsmoet verspert je de weg).
Re: verkeersruimte besloten of niet
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 11-11-2005 15:19)
Wat je trouwens zegt, het langs een voordeur van een andere woonunit vluchten met samenvallende vluchtroutes, mag alleen volgens het bouwbesluit wanneer de situatie een trappenhuis betreft. In het geval van een gesloten gang (dichte galerij) mogen er slechts twee units per doodlopend eind aanwezig zijn ,waarvan de uitgangen recht tegenover elkaar liggen. (2.157 lid 4) verder mag geen van de constructiedelen van de woning opendraaiend zijn uitgevoerd, behalve weer die deur.
Beetje vreemd dat je omschrijft dat het dus wel zo is uitgevoerd...
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 11-11-2005 15:19)
Wat je trouwens zegt, het langs een voordeur van een andere woonunit vluchten met samenvallende vluchtroutes, mag alleen volgens het bouwbesluit wanneer de situatie een trappenhuis betreft. In het geval van een gesloten gang (dichte galerij) mogen er slechts twee units per doodlopend eind aanwezig zijn ,waarvan de uitgangen recht tegenover elkaar liggen. (2.157 lid 4) verder mag geen van de constructiedelen van de woning opendraaiend zijn uitgevoerd, behalve weer die deur.
Beetje vreemd dat je omschrijft dat het dus wel zo is uitgevoerd...
Re: verkeersruimte besloten of niet
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 11-11-2005 15:31)
Brand is overigens wel gevaarlijk, maar overschat de invloed daarvan ook weer niet. Warmtestraling door een dergelijke opening kan gevaarlijk zijn (daarom ook maar 2 woningen op een doodlopend eind), maar een stralingsniveau van 15 kW/m2 kun je nog iets van 7 seconden volhouden voordat je pijngrens is bereikt (1e graads verbranding). De grenswaarde die voor 'veilig vluchten binnenshuis' wordt gehanteerd (hoewel niet gedocumenteerd) is ca. 2,5 kW/m2. Afhankelijk van de afstand tot de bron en de blootstellingstijd krijg je een bepaalde warmtestralingsdosis die gevolgen op je heeft.
Er wordt in het bouwbesluit van uit gegaan dat door de getroffen voorzieningen mensen ?f veilig zitten in een compartiment, ?f gewaarschuwd worden en veilig weg kunnen komen. Hierbij is een bepaalde risico-factor meegewogen, en aan de hand daarvan zijn de aantallen en oppervlaktes bepaald in de desbetreffende artikelen.
Reageer
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 11-11-2005 15:31)
Brand is overigens wel gevaarlijk, maar overschat de invloed daarvan ook weer niet. Warmtestraling door een dergelijke opening kan gevaarlijk zijn (daarom ook maar 2 woningen op een doodlopend eind), maar een stralingsniveau van 15 kW/m2 kun je nog iets van 7 seconden volhouden voordat je pijngrens is bereikt (1e graads verbranding). De grenswaarde die voor 'veilig vluchten binnenshuis' wordt gehanteerd (hoewel niet gedocumenteerd) is ca. 2,5 kW/m2. Afhankelijk van de afstand tot de bron en de blootstellingstijd krijg je een bepaalde warmtestralingsdosis die gevolgen op je heeft.
Er wordt in het bouwbesluit van uit gegaan dat door de getroffen voorzieningen mensen ?f veilig zitten in een compartiment, ?f gewaarschuwd worden en veilig weg kunnen komen. Hierbij is een bepaalde risico-factor meegewogen, en aan de hand daarvan zijn de aantallen en oppervlaktes bepaald in de desbetreffende artikelen.