Zoek binnen het forum
Vraag: Verzoek om handhaving
Naam: Ellen (datum: 07-11-2005 23:55)
Hallo allemaal,
Mag een gemeente een terecht verzoek om handhaving ( het betreft hier een schutting van 2.3 meter hoog OP het voorerf) afwijzen, of zijn zij wettelijk verplicht te handhaven als het idd om een illegale situatie gaat.
Ik verwacht dat zij hiertoe verplicht zijn, maar ik wil het graag zeker weten. Ik ben tenslotte geen jurist maar een simpele burger.
Een antwoord wordt dan ook zeer op prijs gesteld.
Vraag 2 is dan ook: indien de gemeente dit verzoek wel van de hand wijst, wat zijn dan mijn optie's??
Mijn dank is wederom groot.
Ellen
Reageer
Naam: Ellen (datum: 07-11-2005 23:55)
Hallo allemaal,
Mag een gemeente een terecht verzoek om handhaving ( het betreft hier een schutting van 2.3 meter hoog OP het voorerf) afwijzen, of zijn zij wettelijk verplicht te handhaven als het idd om een illegale situatie gaat.
Ik verwacht dat zij hiertoe verplicht zijn, maar ik wil het graag zeker weten. Ik ben tenslotte geen jurist maar een simpele burger.
Een antwoord wordt dan ook zeer op prijs gesteld.
Vraag 2 is dan ook: indien de gemeente dit verzoek wel van de hand wijst, wat zijn dan mijn optie's??
Mijn dank is wederom groot.
Ellen
Reageer
Re: Verzoek om handhaving
Naam: Dani?lle (datum: 08-11-2005 11:55)
Volgens vaste jurisprudentie moet, in geval van overtreding van een wettelijk voorschrift, het bestuursorgaan dat bevoegd is tot handhaving, van deze bevoegdheid gebruik maken. Deze regel houdt verband met het algemeen belang dat is gediend met handhaving. Slechts onder bijzondere omstandigheden mag van het bestuursorgaan worden gevergd dit niet te doen. Dit kan zich voordoen indien concreet uitzicht op legalisatie bestaat. Verder kan handhavend optreden zodanig onevenredig zijn in verhouding tot de daarmee te dienen belangen, dan van optreden in die concrete situatie behoort te worden afgezien.
De beslissing van een bestuursorgaan om niet tot handhaving over te gaan, is een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Tegen een dergelijk besluit kan binnen 6 weken na verzenddatum een bezwaarschrift worden ingediend (en evt. een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend).
Naam: Dani?lle (datum: 08-11-2005 11:55)
Volgens vaste jurisprudentie moet, in geval van overtreding van een wettelijk voorschrift, het bestuursorgaan dat bevoegd is tot handhaving, van deze bevoegdheid gebruik maken. Deze regel houdt verband met het algemeen belang dat is gediend met handhaving. Slechts onder bijzondere omstandigheden mag van het bestuursorgaan worden gevergd dit niet te doen. Dit kan zich voordoen indien concreet uitzicht op legalisatie bestaat. Verder kan handhavend optreden zodanig onevenredig zijn in verhouding tot de daarmee te dienen belangen, dan van optreden in die concrete situatie behoort te worden afgezien.
De beslissing van een bestuursorgaan om niet tot handhaving over te gaan, is een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Tegen een dergelijk besluit kan binnen 6 weken na verzenddatum een bezwaarschrift worden ingediend (en evt. een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend).
Re: Verzoek om handhaving
Naam: Pieter (datum: 08-11-2005 15:25)
bovendien mag een erfafscheiding voor de voorgevelrooilijn niet hoger zijn als een meter.
Grt Piet
Naam: Pieter (datum: 08-11-2005 15:25)
bovendien mag een erfafscheiding voor de voorgevelrooilijn niet hoger zijn als een meter.
Grt Piet
Re: Verzoek om handhaving
Naam: Ellen (datum: 09-11-2005 06:13)
Thanks.
Naam: Ellen (datum: 09-11-2005 06:13)
Thanks.
Re: Verzoek om handhaving
Naam: ivo kraus , van gemeente Roosendaal (datum: 09-11-2005 13:26)
dat mag misschien wel, maar dat bepaalt het bestemmingsplan.
Naam: ivo kraus , van gemeente Roosendaal (datum: 09-11-2005 13:26)
dat mag misschien wel, maar dat bepaalt het bestemmingsplan.
Re: Verzoek om handhaving
Naam: A.A.M. Kuijken (datum: 10-11-2005 17:32)
Precies,
en daarnaast kan de gemeente nog altijd legaliseren.
Naam: A.A.M. Kuijken (datum: 10-11-2005 17:32)
Precies,
en daarnaast kan de gemeente nog altijd legaliseren.
Re: Verzoek om handhaving
Naam: Ellen (datum: 11-11-2005 16:27)
Maar wat zijn de mogelijkheden van de gemeente in de volgende situatie?
Wij hebben in het jaar 2000 schriftelijk toestemming gekregen van de gemeente om in onze ( wat achteraf bleek) voortuin een erfafscheiding te bouwen van 2 m. hoog.
In 2002 werden wij aangeschreven door de gemeente dat wij deze muur moesten terugbrengen naar een hoogte van 1 meter of moesten verwijderen omdat deze muur op het voorerf stond.
Er had zich in het jaar 2000 een bestemmingsplan wijziging voorgedaan waarin onze achtertuin de bestemming voortuin had gekregen. ( wij hadden de woning in 2000 gekocht en waren hier niet van op de hoogte.)
Het bestemmingsplan biedt geen vrijstelling om de maat van 1 meter te verhogen. Daarnaast achtte de gemeente het niet wenselijk een vrijstellingsprocedure ex artikel 19,derde lid van de WRO toe te passen.
Inmiddels hebben wij alle procedures doorlopen en gewonnen, en nu zijn wij aan de beurt.
De lieftallige buurvrouw die de gemeente met haar handhavingsverzoeken zover had gekregen om ons een dwangmaatregel op te leggen, heeft zelf in het jaar 2001 op het voorerf een schutting laten zetten van ruim 2 meter hoogte. Vandaar mijn handhavingsverzoeken naar de gemeente betreffende haar schutting. ( en ja, dit is buren pesten, maar wie de bal kaatst kan hem terug verwachten!) Als er bij ons expliciet is vermeld dat de gemeente niet wil meewerken aan een vrijstellingsprocedure, kunnen zij dan 2 a 3 jaar later hun hele beleid omgooien om aan onze buurvrouw wel een vrijstellingsprocedure te verlenen??
Daar ben ik wel erg nieuwsgierig naar.
Naam: Ellen (datum: 11-11-2005 16:27)
Maar wat zijn de mogelijkheden van de gemeente in de volgende situatie?
Wij hebben in het jaar 2000 schriftelijk toestemming gekregen van de gemeente om in onze ( wat achteraf bleek) voortuin een erfafscheiding te bouwen van 2 m. hoog.
In 2002 werden wij aangeschreven door de gemeente dat wij deze muur moesten terugbrengen naar een hoogte van 1 meter of moesten verwijderen omdat deze muur op het voorerf stond.
Er had zich in het jaar 2000 een bestemmingsplan wijziging voorgedaan waarin onze achtertuin de bestemming voortuin had gekregen. ( wij hadden de woning in 2000 gekocht en waren hier niet van op de hoogte.)
Het bestemmingsplan biedt geen vrijstelling om de maat van 1 meter te verhogen. Daarnaast achtte de gemeente het niet wenselijk een vrijstellingsprocedure ex artikel 19,derde lid van de WRO toe te passen.
Inmiddels hebben wij alle procedures doorlopen en gewonnen, en nu zijn wij aan de beurt.
De lieftallige buurvrouw die de gemeente met haar handhavingsverzoeken zover had gekregen om ons een dwangmaatregel op te leggen, heeft zelf in het jaar 2001 op het voorerf een schutting laten zetten van ruim 2 meter hoogte. Vandaar mijn handhavingsverzoeken naar de gemeente betreffende haar schutting. ( en ja, dit is buren pesten, maar wie de bal kaatst kan hem terug verwachten!) Als er bij ons expliciet is vermeld dat de gemeente niet wil meewerken aan een vrijstellingsprocedure, kunnen zij dan 2 a 3 jaar later hun hele beleid omgooien om aan onze buurvrouw wel een vrijstellingsprocedure te verlenen??
Daar ben ik wel erg nieuwsgierig naar.
Antwoord vraag: verzoek om handhaving
Naam: Dani?lle , van United Technical Solutions B.V. (datum: 14-11-2005 12:21)
1. Volgens vaste jurisprudentie moet, in geval van overtreding van een wettelijk voorschrift, het bestuursorgaan dat bevoegd is om met bestuursdwang of een last onder dwangsom op te treden, van deze bevoegdheid gebruik maken. Deze regel houdt verband met het algemeen belang dat is gediend met handhaving. Slechts onder bijzondere omstandigheden mag van het bestuursorgaan worden gevergd dit niet te doen. Dit kan zich voordoen indien concreet uitzicht op legalisatie bestaat. Voorts kan handhavend optreden zodanig onevenredig zijn in verhouding tot de daarmee te dienen belangen, dat van optreden in die concrete situatie behoort te worden afgezien.
2. Een beslissing van het bestuursorgaan op het verzoek tot handhavend optreden is een besluit in de zin van de Algmene wet bestuursrecht. Tegen een dergelijk besluit kan binnen zes weken na verzenddatum een bezwaarschrift worden ingediend.
Reageer
Naam: Dani?lle , van United Technical Solutions B.V. (datum: 14-11-2005 12:21)
1. Volgens vaste jurisprudentie moet, in geval van overtreding van een wettelijk voorschrift, het bestuursorgaan dat bevoegd is om met bestuursdwang of een last onder dwangsom op te treden, van deze bevoegdheid gebruik maken. Deze regel houdt verband met het algemeen belang dat is gediend met handhaving. Slechts onder bijzondere omstandigheden mag van het bestuursorgaan worden gevergd dit niet te doen. Dit kan zich voordoen indien concreet uitzicht op legalisatie bestaat. Voorts kan handhavend optreden zodanig onevenredig zijn in verhouding tot de daarmee te dienen belangen, dat van optreden in die concrete situatie behoort te worden afgezien.
2. Een beslissing van het bestuursorgaan op het verzoek tot handhavend optreden is een besluit in de zin van de Algmene wet bestuursrecht. Tegen een dergelijk besluit kan binnen zes weken na verzenddatum een bezwaarschrift worden ingediend.