Zoek binnen het forum

Zoeken naar:   
Vraag: Gebruiksfunctie schaftuimte en administratie
Naam: Harold, van BGA (datum: 15-06-2020 09:51)

Wij zijn bezig met een aanvraag omgevingsvergunning voor een bedrijfspand voor een kweker/hovenier. Hier komt voornamelijk opslag voor de kwekerij en hovernierstak in.
Daarnaast willen zij hier een ruimte in gaan maken als kantine/schaftruimte. Is dit een bijeenkomstfunctie of kan dit onder industriefunctie vallen?
Reageer
Re: Gebruiksfunctie schaftuimte en administratie
Naam:
Harold , van BGA (datum: 15-06-2020 09:55)

Aanvulling op de vraag:
Het gaat om een gebouw met een GO van ca. 280 m2 waarvan de schaftruimte ca. 36 m2 bedraagt.
Re: Gebruiksfunctie schaftuimte en administratie
Naam:
Harold , van BGA (datum: 15-06-2020 09:57)

ik zit te denken de opslag als lichte industriefunctie aan te duiden en de schaftruimte als industriefunctie
Re: Gebruiksfunctie schaftuimte en administratie
Naam:
pino (datum: 15-06-2020 11:04)

lichte industrie betekend in principe dat er nauwelijks mensen in werken.
Bij een gewone niet geautomatiseerde opslag waar misschien ook nog enig voorbereidingswerkzaamheden worden verricht is dat discutabel.

je kantine hoort bij de opslag en is geen bijeenkomst ruimte.

maar gewoon een eetruimte voor het personeel en misschien af en toe een vergadering






Re: Gebruiksfunctie schaftuimte en administratie
Naam:
Jack , van SenS (datum: 15-06-2020 12:44)

Kantine/schaftruimte kun je prima als bijeenkomstfunctie beschouwen (wordt zelfs als voorbeeld genoemd in de toelichting bij het Bouwbesluit). In dit geval kan het tevens een nevenfunctie van de industriefunctie kunnen zijn (die nevenfunctie moet dan dus aan de eisen van bijeenkomstfunctie voldoen).

In het onderwerp van je vraag vermeld je ook nog 'administratie'. Daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde, maar dan v.w.b. kantoorfunctie.
Re: Gebruiksfunctie schaftuimte en administratie
Naam:
Harold , van BGA (datum: 15-06-2020 15:17)

Een schaft duurt maar een 15 tot 30 min. Om daarvoor de schaftruimte als bijeenkomstfunctie op te tuigen en de daarbij horende EPC eis(en) lijkt mij to much. of is dit te kort door de bocht?

De opslag wordt een lichte industriefunctie gezien deze niet verwarmd en in de praktijk de deuren gedurende dag open staan.
Re: Gebruiksfunctie schaftuimte en administratie
Naam:
Leon (datum: 15-06-2020 15:43)

Als de nevenfunctie(s) van de industriefunctie klein genoeg zijn (max. 10% van het GO) dan zijn ze niet EPC-plichtig, juist vanwege dit soort gevallen. Even inlezen in de NEN 7120.
Re: Gebruiksfunctie schaftuimte en administratie
Naam:
Leon (datum: 15-06-2020 15:45)

Verder: verschil tussen industriefunctie en lichte industriefunctie is er ook nauwelijks. Op de één of andere manier heerst er in Nederland altijd de gedachte dat het 'slimmer' is om een 'goedkope' gebruiksfunctie te kiezen. Noem het beestje gewoon bij de naam, in de meeste gevallen heeft dat namelijk helemaal geen gevolgen maar scheelt het wel een hele hoop 'rechtl#llen wat krom is'.
Re: Gebruiksfunctie schaftuimte en administratie
Naam:
pino (datum: 15-06-2020 17:06)

het gaat er bij een lichte industrie functie vooral om hoeveel mensen daar rond lopen.

constructief maakt het redelijk veel verschil qua veiligheid.
je mag het dan in cc1 stoppen

waarmee het bijvoorbeeld acceptabel wordt dat een kas onder invloed van sneeuw instort als je de verwarming uit zet


Re: Gebruiksfunctie schaftuimte en administratie
Naam:
Leon (datum: 16-06-2020 08:23)

Is dat dan ook de reden waarom een aantal jaren geleden de ene na de andere bedrijfshal is bezweken? Omdat het 'slim' is aangevraagd? In een standaard bedrijfshal kan je er van uitgaan dat er met enige regelmaat mensen aanwezig zijn. En is het niet voor de huidige gebruiker, dan kan het er voor de volgende weer heel anders uitzien. Dat je het voor een kas anders aanvliegt kan ik me iets bij voorstellen, daar gaat zich geen timmerwerkplaats of autobedrijf vestigen. Maar een stalen halletje is wel wat anders.
Re: Gebruiksfunctie schaftuimte en administratie
Naam:
Hans (datum: 30-07-2021 09:51)

In de NTA8800/ ISO 75.1 kom ik die 10% regel volgens mij niet tegen.

Ik heb nu met een soortgelijke situatie te maken.
Ik heb een nieuwbouw timmerwerkplaats van circa 400m² gebruiksoppervlak met inpandig een kantine en een kantoortje van 35m².

Ik kan niet anders concluderen op basis van wat ik gevonden krijg dat het kantoor en kantine energieplichtig is, echter worden deze ruimtes maar sporadisch gebruikt en zijn het in feite nevenfuncties van de industriefunctie. Echter mag ik ze volgens mij niet als industriefunctie benoemen...



Reageer

Hoe werkt het?

Selecteer een vraag door te klikken op de onderwerpen van de gestelde vragen, waarna het bijbehorend antwoord zichtbaar wordt samen met daaronder de reacties.

Staat uw vraag er niet bij, dan kunt u deze ingeven

Aangeboden door:


[ S&W Consultancy ]

S&W Consultancy BV
Postbus 5185
4380 KD Vlissingen

Bij klachten of misbruik kunt u mailen naar:
e-mail bouwhelp@s-w.nl

We kunnen vragen helaas niet per e-mail beantwoorden. Antwoorden worden gegeven door gebruikers van de website als u uw vraag toevoegt.

Advies|Indeling|Ontwerp


[ Emma Interieuradvies]


emma-interieuradvies.nl