Zoek binnen het forum
Vraag: Acoustiek vrachtwagen
Naam: Edwin Daems, van ACES (datum: 13-04-2000 22:45)
Hoeveel dBa geeft een gemiddelde vrachtwagen op een helling van 6% over een afstand van 45m.
----------------------------
[=] vrachtverkeer op helling
----------------------------
^
|
|
|45m
|
|
____________________________
Woonhuizen
Reageer
Naam: Edwin Daems, van ACES (datum: 13-04-2000 22:45)
Hoeveel dBa geeft een gemiddelde vrachtwagen op een helling van 6% over een afstand van 45m.
----------------------------
[=] vrachtverkeer op helling
----------------------------
^
|
|
|45m
|
|
____________________________
Woonhuizen
Reageer
Reactie: Acoustiek vrachtwagen
Naam: G. Bakker (datum: 28-04-2000 10:31)
Een normaal rijdende vrwgn heeft een bronsterkte van 105 tot 108 dB(A). Een flink trekkende gemiddelde zware vrwgn bezit een bronsterkte van circa 111 dB(A). Als we van dat laatste uitgaan (optrekken tegen helling) en geen afschermingen en reflekties meerekenen, zal de invallende PIEKbelasting circa 70 dB(A) bedragen. Het EQUIVALENTE (=gemiddelde)geluidniveau is afhankelijk van het aantal vrachtwagenpassages en de exacte rijroute.
Bedenk dat ook de aangegeven piekbelasting indicatief is. Tussen verschillende vrachtwagens kunnen nl. grote verschillen optreden. Tevens is de omgeving (afscherming, reflekties, bodemabsorptie) van belang. Het is daarom in geval van twijfel sterk aan te bevelen een akoestisch adviesburo in te schakelen die een exacte berekening kan uitvoeren en eventueel een meting ter plaatse kunnen doen (zeker van belang als het om 1 of enkele specifieke vrwgns gaat). Als het om het equivalente geluidniveau gaat is het van belang te weten hoeveel vrwgns er in de dag en nachtperiode over het wegdeel rijden, met welke snelheid, welke wegverharding het betreft, waar- hoe hoog de afschermende en reflekterende gebouwen zijn en waar geluidabsorberende bodemvlakken liggen. Tevens is van belang de hoogteligging van de weg tov de woningen.
Reageer
Naam: G. Bakker (datum: 28-04-2000 10:31)
Een normaal rijdende vrwgn heeft een bronsterkte van 105 tot 108 dB(A). Een flink trekkende gemiddelde zware vrwgn bezit een bronsterkte van circa 111 dB(A). Als we van dat laatste uitgaan (optrekken tegen helling) en geen afschermingen en reflekties meerekenen, zal de invallende PIEKbelasting circa 70 dB(A) bedragen. Het EQUIVALENTE (=gemiddelde)geluidniveau is afhankelijk van het aantal vrachtwagenpassages en de exacte rijroute.
Bedenk dat ook de aangegeven piekbelasting indicatief is. Tussen verschillende vrachtwagens kunnen nl. grote verschillen optreden. Tevens is de omgeving (afscherming, reflekties, bodemabsorptie) van belang. Het is daarom in geval van twijfel sterk aan te bevelen een akoestisch adviesburo in te schakelen die een exacte berekening kan uitvoeren en eventueel een meting ter plaatse kunnen doen (zeker van belang als het om 1 of enkele specifieke vrwgns gaat). Als het om het equivalente geluidniveau gaat is het van belang te weten hoeveel vrwgns er in de dag en nachtperiode over het wegdeel rijden, met welke snelheid, welke wegverharding het betreft, waar- hoe hoog de afschermende en reflekterende gebouwen zijn en waar geluidabsorberende bodemvlakken liggen. Tevens is van belang de hoogteligging van de weg tov de woningen.