Zoek binnen het forum
Vraag: voortgezet onderwijs
Naam: Gerben van Dijk, van AREC Architecten & Ingenieurs b.v. (datum: 10-11-2004 11:44)
In het bouwbesluit worden alle prestatie-eisen e.d. met betrekking tot onderwijs onderverdeeld in basisonderwijs of speciaal onderwijs, waarin ook de definitie van speciaal onderwijs wordt toegelicht.
Maar hoe zit het met voortgezet onderwijs? Het voortgezet onderwijs komt hier helemaal niet aan bod.
Is het zo dat de eisen van het basisonderwijs, ook gelden voor het voortgezet onderwijs??
Reageer
Naam: Gerben van Dijk, van AREC Architecten & Ingenieurs b.v. (datum: 10-11-2004 11:44)
In het bouwbesluit worden alle prestatie-eisen e.d. met betrekking tot onderwijs onderverdeeld in basisonderwijs of speciaal onderwijs, waarin ook de definitie van speciaal onderwijs wordt toegelicht.
Maar hoe zit het met voortgezet onderwijs? Het voortgezet onderwijs komt hier helemaal niet aan bod.
Is het zo dat de eisen van het basisonderwijs, ook gelden voor het voortgezet onderwijs??
Reageer
Reactie: voortgezet onderwijs
Naam: D. van Dongen , van Buro BOV (www.bov.nl) (datum: 10-11-2004 23:10)
In het Bouwbesluit is inderdaad een verdeling van basis- en speciaal onderwijs. Voor de overige gevallen, hier dus bijv. het voortgezet onderwijs, wordt verwezen naar 'andere onderwijsfunctie', en moet u niet de eisen aanhouden m.b.t. 'basisonderwijs'. De afdelingen waar het basisonderwijs specifieke (andere) eisen heeft t.o.v. de rest zijn Afd. 4.5, 4.6 en 4.17. Hier kiest u dus voor 'andere onderwijsfunctie'.
Een bijzondere soort onderwijsfunctie is onderwijsfunctie voor het speciaal onderwijs. Wat onder speciaal onderwijs moet worden verstaan staat in de Wet op het primair onderwijs, waarbij wordt verwezen naar de Wet op de expertisecentra en de Wet op het voortgezet onderwijs.
Wet op het primair onderwijs:
Artikel 1 (voor zover van belang)
In deze wet wordt verstaan onder:
* school voor speciaal onderwijs: een school voor speciaal onderwijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de expertisecentra;
* school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs: een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de expertisecentra;
* school voor voortgezet speciaal onderwijs: een school voor voortgezet speciaal onderwijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de expertisecentra of deel II van de Wet op het voortgezet onderwijs.
Wet op de expertisecentra
Artikel 2. Doelgroep; indeling (v.)s.o.
1. Het speciaal onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs is bestemd voor kinderen voor wie vaststaat dat overwegend een orthopedagogische en orthodidactische benadering aangewezen is.
2. Het speciaal onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs wordt verdeeld in onderwijs aan:
1. dove kinderen;
2. slechthorende kinderen;
3. kinderen met ernstige spraakmoeilijkheden die niet tevens behoren tot de onder a of b bedoelde kinderen;
4. visueel gehandicapte kinderen;
5. (vervallen)
6. lichamelijk gehandicapte kinderen;
7. kinderen die zijn opgenomen in ziekenhuizen;
8. langdurig zieke kinderen;
9. (vervallen)
10. zeer moeilijk lerende kinderen;
11. zeer moeilijk opvoedbare kinderen;
12. (vervallen)
13. kinderen in scholen verbonden aan pedologische instituten;
14. meervoudig gehandicapte kinderen;
15. (vervallen)
3. Onder pedologische instituten worden verstaan instituten die een binding bezitten met een Nederlandse universiteit of de wetenschappelijke begeleiding van het onderwijs verzorgen aan scholen voor speciaal onderwijs.
Wet op het voortgezetonderwijs
Artikel 125 Doelgroep; indeling v.s.o.
1. Het voortgezet speciaal onderwijs, bedoeld in dit deel, is voortgezet onderwijs, bestemd voor kinderen voor wie vaststaat dat overwegend een orthopedagogische en orthodidactische benadering aangewezen is. Het omvat niet het voortgezet speciaal onderwijs als bedoeld in de Wet op de expertisecentra.
2. Het voortgezet speciaal onderwijs wordt verdeeld in onderwijs aan:
1. moeilijk lerende kinderen;
2. zeer moeilijk opvoedbare kinderen;
3. kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden.
Reageer
Naam: D. van Dongen , van Buro BOV (www.bov.nl) (datum: 10-11-2004 23:10)
In het Bouwbesluit is inderdaad een verdeling van basis- en speciaal onderwijs. Voor de overige gevallen, hier dus bijv. het voortgezet onderwijs, wordt verwezen naar 'andere onderwijsfunctie', en moet u niet de eisen aanhouden m.b.t. 'basisonderwijs'. De afdelingen waar het basisonderwijs specifieke (andere) eisen heeft t.o.v. de rest zijn Afd. 4.5, 4.6 en 4.17. Hier kiest u dus voor 'andere onderwijsfunctie'.
Een bijzondere soort onderwijsfunctie is onderwijsfunctie voor het speciaal onderwijs. Wat onder speciaal onderwijs moet worden verstaan staat in de Wet op het primair onderwijs, waarbij wordt verwezen naar de Wet op de expertisecentra en de Wet op het voortgezet onderwijs.
Wet op het primair onderwijs:
Artikel 1 (voor zover van belang)
In deze wet wordt verstaan onder:
* school voor speciaal onderwijs: een school voor speciaal onderwijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de expertisecentra;
* school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs: een school voor speciaal en voortgezet speciaal onderwijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de expertisecentra;
* school voor voortgezet speciaal onderwijs: een school voor voortgezet speciaal onderwijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de expertisecentra of deel II van de Wet op het voortgezet onderwijs.
Wet op de expertisecentra
Artikel 2. Doelgroep; indeling (v.)s.o.
1. Het speciaal onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs is bestemd voor kinderen voor wie vaststaat dat overwegend een orthopedagogische en orthodidactische benadering aangewezen is.
2. Het speciaal onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs wordt verdeeld in onderwijs aan:
1. dove kinderen;
2. slechthorende kinderen;
3. kinderen met ernstige spraakmoeilijkheden die niet tevens behoren tot de onder a of b bedoelde kinderen;
4. visueel gehandicapte kinderen;
5. (vervallen)
6. lichamelijk gehandicapte kinderen;
7. kinderen die zijn opgenomen in ziekenhuizen;
8. langdurig zieke kinderen;
9. (vervallen)
10. zeer moeilijk lerende kinderen;
11. zeer moeilijk opvoedbare kinderen;
12. (vervallen)
13. kinderen in scholen verbonden aan pedologische instituten;
14. meervoudig gehandicapte kinderen;
15. (vervallen)
3. Onder pedologische instituten worden verstaan instituten die een binding bezitten met een Nederlandse universiteit of de wetenschappelijke begeleiding van het onderwijs verzorgen aan scholen voor speciaal onderwijs.
Wet op het voortgezetonderwijs
Artikel 125 Doelgroep; indeling v.s.o.
1. Het voortgezet speciaal onderwijs, bedoeld in dit deel, is voortgezet onderwijs, bestemd voor kinderen voor wie vaststaat dat overwegend een orthopedagogische en orthodidactische benadering aangewezen is. Het omvat niet het voortgezet speciaal onderwijs als bedoeld in de Wet op de expertisecentra.
2. Het voortgezet speciaal onderwijs wordt verdeeld in onderwijs aan:
1. moeilijk lerende kinderen;
2. zeer moeilijk opvoedbare kinderen;
3. kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden.