Zoek binnen het forum
Vraag: Inrithelling / lengte en schuinte
Naam: Jaap (datum: 13-01-2009 16:34)
Ik heb een helling van 13 meter en een
hoogteverschil van 2,40 meter. Is dit een bruikbare helling ( onderzijde auto en bovenzijde betonvloer )
Is het raadzaam deze oprit te verwarmen ?
Jaap.
Reageer
Naam: Jaap (datum: 13-01-2009 16:34)
Ik heb een helling van 13 meter en een
hoogteverschil van 2,40 meter. Is dit een bruikbare helling ( onderzijde auto en bovenzijde betonvloer )
Is het raadzaam deze oprit te verwarmen ?
Jaap.
Reageer
Re: Inrithelling / lengte en schuinte
Naam: Roel (datum: 13-01-2009 20:04)
De opgegeven afmetingen resulteren in een hoek van 10.5 graden, wat een gunstige uitgangspositie is voor een op- of afrit voor het stallen van motorvoertuigen. (max.12 graden)
Om te voorkomen dat de wagen de grond raakt is het aan te bevelen het eerste en laatste gedeelte van de helling enigszins minder steil uit te voeren.
Bij deze hellingshoek en een stroef oppervlakt lijkt verwarming niet noodzakelijk.
Naam: Roel (datum: 13-01-2009 20:04)
De opgegeven afmetingen resulteren in een hoek van 10.5 graden, wat een gunstige uitgangspositie is voor een op- of afrit voor het stallen van motorvoertuigen. (max.12 graden)
Om te voorkomen dat de wagen de grond raakt is het aan te bevelen het eerste en laatste gedeelte van de helling enigszins minder steil uit te voeren.
Bij deze hellingshoek en een stroef oppervlakt lijkt verwarming niet noodzakelijk.
Re: Inrithelling / lengte en schuinte
Naam: Jaap (datum: 13-01-2009 21:06)
Roel,
Dank je wel voor je reactie.
Naam: Jaap (datum: 13-01-2009 21:06)
Roel,
Dank je wel voor je reactie.
Re: Inrithelling / lengte en schuinte
Naam: Leon (datum: 14-01-2009 07:17)
Bij een hellingbaan in de buitenlucht lijkt het me wel degelijk interessant om wegdekverwarming toe te passen. Stroeve ondergrond levert je geen enkel voordeel op wanneer deze bedekt is met een laag sneeuw of ijs.
Naam: Leon (datum: 14-01-2009 07:17)
Bij een hellingbaan in de buitenlucht lijkt het me wel degelijk interessant om wegdekverwarming toe te passen. Stroeve ondergrond levert je geen enkel voordeel op wanneer deze bedekt is met een laag sneeuw of ijs.
Re: Inrithelling / lengte en schuinte
Naam: Roel (datum: 14-01-2009 16:47)
In de vraag werd ge?nformeerd of verwarming 'raadzaam' is.
Aan de hand van de geschetste situatie lijkt een investering in verwarming niet noodzakelijk; Bij een dergelijk flauwe helling moet het wegdek wel extreem glibberig zijn wil de auto zijn grip verliezen. In zo?n situatie zal een portie strooizout altijd nog uitkomst bieden. Het is vanzelfsprekend verder aan de persoon zelf om de afweging te maken tussen de extra kosten en het eventuele gerief van wegdekverwarming. Mogelijk heb ik het woord ?raadzaam? niet ruim genoeg ge?nterpreteerd. In dat geval had ik wat vollediger kunnen zijn in mijn reactie.
Naam: Roel (datum: 14-01-2009 16:47)
In de vraag werd ge?nformeerd of verwarming 'raadzaam' is.
Aan de hand van de geschetste situatie lijkt een investering in verwarming niet noodzakelijk; Bij een dergelijk flauwe helling moet het wegdek wel extreem glibberig zijn wil de auto zijn grip verliezen. In zo?n situatie zal een portie strooizout altijd nog uitkomst bieden. Het is vanzelfsprekend verder aan de persoon zelf om de afweging te maken tussen de extra kosten en het eventuele gerief van wegdekverwarming. Mogelijk heb ik het woord ?raadzaam? niet ruim genoeg ge?nterpreteerd. In dat geval had ik wat vollediger kunnen zijn in mijn reactie.
Re: Inrithelling / lengte en schuinte
Naam: Leon (datum: 14-01-2009 18:20)
Ben ik wel met je eens hoor, ook wat betreft dat strooizout. Maar het kan per geval nogal verschillen of strooien een praktische oplossing is. Wanneer het om een parkeerkelder van een woongebouw gaat (zonder beheerder o.i.d.) vraag ik me af of dat gaat werken. Wanneer men in de gaten heeft dat het glad is is het feitelijk al te laat.
Naam: Leon (datum: 14-01-2009 18:20)
Ben ik wel met je eens hoor, ook wat betreft dat strooizout. Maar het kan per geval nogal verschillen of strooien een praktische oplossing is. Wanneer het om een parkeerkelder van een woongebouw gaat (zonder beheerder o.i.d.) vraag ik me af of dat gaat werken. Wanneer men in de gaten heeft dat het glad is is het feitelijk al te laat.
Re: Inrithelling / lengte en schuinte
Naam: Daniel (datum: 14-01-2009 20:33)
Wij hebben zelf een oprit van ongeveer 20m lang met een hoogte oploop van ongeveer 1.5m. Minimaal dus eigenlijk. Desondanks, bijvoorbeeld met het weer van afgelopen maand, was het gestrooide zout niet opgewassen tegen de heftige sneeuwval.
Bij het afrijden van de oprit werd de sneeuw aangedrukt waardoor we de oprit niet meer opkwamen. (geen grip: aangedrukte sneeuw was nu ijs geworden). In mijn ogen: als je de kans hebt de oprit te verwarmen: zeker doen!!
Naam: Daniel (datum: 14-01-2009 20:33)
Wij hebben zelf een oprit van ongeveer 20m lang met een hoogte oploop van ongeveer 1.5m. Minimaal dus eigenlijk. Desondanks, bijvoorbeeld met het weer van afgelopen maand, was het gestrooide zout niet opgewassen tegen de heftige sneeuwval.
Bij het afrijden van de oprit werd de sneeuw aangedrukt waardoor we de oprit niet meer opkwamen. (geen grip: aangedrukte sneeuw was nu ijs geworden). In mijn ogen: als je de kans hebt de oprit te verwarmen: zeker doen!!
Re: Inrithelling / lengte en schuinte
Naam: Michel , van 3b-arch (datum: 15-01-2009 13:06)
Voor de schuinte van de hellingbaan voor stalling/parkeergarages hanteer ik liever de 12%, uit de NEN2443. Met de opgegeven afmetingen voldoe je hier niet aan (18,5%), en zul je overgangshellingen moeten toepassen.
Met een wielbasis van 3100mm, een max.helling=23% en overgangshellingen=11,5% kom ik op een totale lengte van 12,8m. Voor een stallingsgarage is dit volgens de NEN2443 geoorloofd.
Michel
Naam: Michel , van 3b-arch (datum: 15-01-2009 13:06)
Voor de schuinte van de hellingbaan voor stalling/parkeergarages hanteer ik liever de 12%, uit de NEN2443. Met de opgegeven afmetingen voldoe je hier niet aan (18,5%), en zul je overgangshellingen moeten toepassen.
Met een wielbasis van 3100mm, een max.helling=23% en overgangshellingen=11,5% kom ik op een totale lengte van 12,8m. Voor een stallingsgarage is dit volgens de NEN2443 geoorloofd.
Michel
Re: Inrithelling / lengte en schuinte
Naam: Jaap (datum: 16-01-2009 11:24)
Ik dank jullie voor de bijdrage.
Jaap.
Reageer
Naam: Jaap (datum: 16-01-2009 11:24)
Ik dank jullie voor de bijdrage.
Jaap.