Zoek binnen het forum

Zoeken naar:   
Vraag: Wordt NEN6706:2007 aangestuurd door het BB
Naam: J. Breedveld, van Milieudienst ZHZ (Gemeente Dordrecht) (datum: 09-12-2008 15:40)

We hebben momenteel een discussie over het wel of niet aangestuurd zijn van NEN6706:2007 door het Bouwbesluit 2003.



Het gaat om een brug met een overspanning van ruim 9 m, breedte 4 m, welke op een priv? perceel komt te liggen, maar wel bereikbaar is door de openbare weg.

Volgens de constructeur hoef je om die reden geen rekening te houden met de NEN6706:2007.



De vraag van de constructeur was :
Bij een bedrijfsgebouw dient in verband met de bereikbaarheid van gebouw en parkeerplaats een brug te worden gemaakt. De gemeente stelt nu als eis dat de onderhavige brug moet voldoen aan de eisen zoals deze zijn omschreven in NEN 6706 voor verkeersklasse 60. Het gaat hier om particulier (dus niet openbaar) gebied. Mijns inziens mag de gemeente deze eis niet stellen en dient zij zich te beperken tot hetgeen in NEN 6702 is aangegeven in artikel 5.8.2. (hij bedoeld natuurlijk, 8.5.2).


Het antwoord van de Helpdesk Bouwregelgeving was :

Wij delen uw zienswijze.

De NEN 6706 wordt weliswaar normatief aangewezen door de NEN 6702, maar heeft in de NEN 2000 niet de status van eerste, tweede of derde lijnsnorm , en ligt dus niet op enig verwijzingspad dat zijn oorsprong vindt in het Bouwbesluit 2003 of in de Regeling Bouwbesluit 2003. De NEN 6706 heeft dus geen publiekrechtelijke status. Wel staat in de NEN 6702 artikel 8.5.1: "De norm (d.w.z. NEN 6702) specificeert geen belastingen door voertuigen op bouwwerken of delen daarvan, die onder de openbare weg zijn gelegen of daarvan onderdeel vormen". Als het dus om bijv. om een brug onder een openbare weg gaat, levert de NEN 6702 daarvoor niet de rekenregels, maar zal (op grond van Bouwbesluit artikel 2.2 lid 1, laatste zin) voor de kwantificering van de belastingscombinaties moeten worden uitgegaan van de NEN 6700. In het kader van toepassing van de NEN 6700 kunnen partijen besluiten om de NEN 6706 toe te passen. In uw geval betreft het een particuliere brug en biedt de NEN 6702 helemaal geen rekenregels voor de belasting door voertuigen. Partijen kunnen wel afspreken om de NEN 6706 te hanteren. Bedenk daarbij dat de brug een rol kan spelen bij de bereikbaarheid van brandweervoertuigen en andere hulpdiensten en dus ook de daarvoor geldende asdruk moet kunnen weerstaan. De minimale afdruk is weergegeven in de gemeentelijke bouwverordening (onder Voorschriften van stedenbouwkundige aard en bereikbaarheidseisen).

In mijn ogen is art. 8.5.2. NEN6702 niet van toepassing, omdat in dit artikel expliciet gesproken wordt over parkeer- en stallingsgarages en g??n bruggen.

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat elke constructeur dan zomaar zijn belastingen op een brug kan bepalen zonder afbreuk te doen aan de gestelde minimale betrouwbaarheid van een constructie conform NEN6700. NEN6700 is n.l. wel aangestuurd via het Bouwbesluit.

Daarom willen wij gaan voorstellen de belastingen/belastingconfiguratie welke de constructeur voorstelt, statistisch te onderbouwen en hierbij dus te verantwoorden dat de vereiste betrouwbaarheidsindex b conform NEN6700 gewaarborgd/gehaald wordt.

Vraag : Kunt u wellicht nog een aanvulling geven?


Reageer
Re: Wordt NEN6706:2007 aangestuurd door het BB
Naam:
Robin (datum: 10-12-2008 07:59)

in het kort:
Deze norm is niet aangestuurd door het bouwbesluit.
Aangestuurd is de NEN6700 voor het bepalen van belastingen in combinatie met de bouwverordening voor de te stellen minimale eisen.

Heel helder houdt dit dus in dat de bovengenoemde normeringen de MINIMALE eisen zijn welke er aan de brug gesteld worden. Indien u echter geen risico wilt lopen, hetgeen de meeste mensen niet willen, hanteert u de bovengenoemde norm NEN6706 om de brug compleet te berekenen volgens de algemeen gehanteerde rekenregels.

Het bouwbesluit en de bouwverordening geven slechts de absolute minimumeisen waaraan een bouwwerk dient te voldoen. Zolang hieraan wordt voldaan is dit wettelijk prima, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat u daarmee alle specialistische eisen voor een bouwwerk kunt bepalen. Om dit laatste te doen heeft u de mogelijkheid de normen te gebruiken hetgeen zonder meer een verstanfige keuze is, ook in het geval van fouten omdat u altijd geldende landelijke afspraken heeft om op teug te vallen. (Iets wat een verzekering van een constructeur wel eens kan eisen)
Re: Wordt NEN6706:2007 aangestuurd door het BB
Naam:
J. Bolte , van Yacht (datum: 10-12-2008 09:02)

Je zou nog kunnen onderzoeken of er een andere AMvB dan het Bouwbesluit bestaat waarin over dat onderdeel in combi met die NEN nog iets wordt gesteld. volgens art. 120 Woningwet (weigeringsgrond volgens art. 44 Woningwet) moet deze ook meewegen.

Long shot, ik weet het, en veel zoekwerk. Je zou de constructeur ook persoonlijk kunnen vragen waarom hij die NEN toe wil passen.
Re: Wordt NEN6706:2007 aangestuurd door het BB
Naam:
pino (datum: 11-12-2008 08:18)

De situatie is erg belangrijk bij deze vraag.
Als een gebied niet is afgesloten en er als een straat uitziet is dat m.i als openbaar te beschouwen.
(het feitelijke eigendom zie je er niet aan af)

Verder vind ik het toegankelijk moeten zijn voor de brandweer auto een sterk argument voor de zienswijzen van de gemeente.









Reageer

Hoe werkt het?

Selecteer een vraag door te klikken op de onderwerpen van de gestelde vragen, waarna het bijbehorend antwoord zichtbaar wordt samen met daaronder de reacties.

Staat uw vraag er niet bij, dan kunt u deze ingeven

Aangeboden door:


[ S&W Consultancy ]

S&W Consultancy BV
Postbus 5185
4380 KD Vlissingen

Bij klachten of misbruik kunt u mailen naar:
e-mail bouwhelp@s-w.nl

We kunnen vragen helaas niet per e-mail beantwoorden. Antwoorden worden gegeven door gebruikers van de website als u uw vraag toevoegt.

Advies|Indeling|Ontwerp


[ Emma Interieuradvies]


emma-interieuradvies.nl