Zoek binnen het forum
Vraag: hellinghoek parkeergarage/oprit
Naam: Paul Kleintjens (datum: 04-04-2002 16:58)
De aannemer beweert dat de hellinghoek conform de betreffende NEN norm is, doch tenminste 5 verschillende auto's raken met de onderkant de overgang van de hellingbaan naar trottoir. De voorwielen van de auto's zijn reeds op de straat terwijl de achterwielen nog op de oprit zijn. Het trottoir is ter plaatse 4 trottoitegels breed. Gaarne advies.
Reageer
Naam: Paul Kleintjens (datum: 04-04-2002 16:58)
De aannemer beweert dat de hellinghoek conform de betreffende NEN norm is, doch tenminste 5 verschillende auto's raken met de onderkant de overgang van de hellingbaan naar trottoir. De voorwielen van de auto's zijn reeds op de straat terwijl de achterwielen nog op de oprit zijn. Het trottoir is ter plaatse 4 trottoitegels breed. Gaarne advies.
Reageer
Reactie: hellinghoek parkeergarage/oprit
Naam: Henk Odijk , van Adviesbureau J.P. van der Weele (datum: 05-04-2002 22:45)
Zie de norm NEN 2443, te verkrijgen bij het NNI. Deze norm is ca. 2 jaar oud, tot die tijd was er een zogenaamde voornorm, de NVN 2443.
Probleem is dat de betreffende normen wel zijn uitgegeven, maar in het Bouwbesluit niet van toepassing zijn verklaard. De NEN 2443 heeft dus alleen rechtskracht indien dit door de partijen onderling is vastgelegd.
Ik denk dus dat je in dit geval juridisch gezien weinig hebt aan de verwijzing naar de normen en dat je je eerder moet richten op algemene termen als bruikbaarheid e.d. Omdat je van een parkeergarage toch mag verwachten dat je zonder schade de garage in en uit kunt rijden, zou je kunnen argumenteren dat de norm de minimale situatie geeft die nog acceptabel is.
Als jullie situatie wel aan de NEN 2443 voldoet, krijg je het denk ik heel moeilijk.
Reageer
Naam: Henk Odijk , van Adviesbureau J.P. van der Weele (datum: 05-04-2002 22:45)
Zie de norm NEN 2443, te verkrijgen bij het NNI. Deze norm is ca. 2 jaar oud, tot die tijd was er een zogenaamde voornorm, de NVN 2443.
Probleem is dat de betreffende normen wel zijn uitgegeven, maar in het Bouwbesluit niet van toepassing zijn verklaard. De NEN 2443 heeft dus alleen rechtskracht indien dit door de partijen onderling is vastgelegd.
Ik denk dus dat je in dit geval juridisch gezien weinig hebt aan de verwijzing naar de normen en dat je je eerder moet richten op algemene termen als bruikbaarheid e.d. Omdat je van een parkeergarage toch mag verwachten dat je zonder schade de garage in en uit kunt rijden, zou je kunnen argumenteren dat de norm de minimale situatie geeft die nog acceptabel is.
Als jullie situatie wel aan de NEN 2443 voldoet, krijg je het denk ik heel moeilijk.