Zoek binnen het forum
Vraag: Galerij en overige rookvrije vluchtroutes.
Naam: Rob, Timmers, van Timmers (datum: 15-08-2007 13:59)
In een van onze projecten bevindt zich in een achtergevel een galerij. Dient deze minimaal 30minuten in takt te blijven. Of komt deze eis te vervallen in dien er 2 richtingen op gevlucht kan worden. Anders dien ik mijn staal constructies te overdimensioneren en/of te bewerken met een of andere coating.
Reageer
Naam: Rob, Timmers, van Timmers (datum: 15-08-2007 13:59)
In een van onze projecten bevindt zich in een achtergevel een galerij. Dient deze minimaal 30minuten in takt te blijven. Of komt deze eis te vervallen in dien er 2 richtingen op gevlucht kan worden. Anders dien ik mijn staal constructies te overdimensioneren en/of te bewerken met een of andere coating.
Reageer
Re: Galerij en overige rookvrije vluchtroutes.
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 15-08-2007 15:23)
Hij dient altijd 30 minuten bruikbaar te blijven, of je nu een of twee kanten op kunt vluchten.
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 15-08-2007 15:23)
Hij dient altijd 30 minuten bruikbaar te blijven, of je nu een of twee kanten op kunt vluchten.
Re: Galerij en overige rookvrije vluchtroutes.
Naam: Jack , van SA (datum: 16-08-2007 10:11)
Is toch vaak een punt van discussie; je kunt bijv. een constructie dusdanig brandwerend bekleden dat die 30min. in stand blijft, maar ten gevolge van rook en/of hoge temperaturen kan het best zijn dat die vluchtroute al na 10min. niet meer bruikbaar is. Je kunt je afvragen wat de zin is van het brandwerend bekleden van de constructie (uitgaande van 2 vluchtmogelijkheden).
Naam: Jack , van SA (datum: 16-08-2007 10:11)
Is toch vaak een punt van discussie; je kunt bijv. een constructie dusdanig brandwerend bekleden dat die 30min. in stand blijft, maar ten gevolge van rook en/of hoge temperaturen kan het best zijn dat die vluchtroute al na 10min. niet meer bruikbaar is. Je kunt je afvragen wat de zin is van het brandwerend bekleden van de constructie (uitgaande van 2 vluchtmogelijkheden).
Re: Galerij en overige rookvrije vluchtroutes.
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 16-08-2007 16:08)
Zou het daarom ook zo zijn dat RVVR 30 minuten van rook gevrijwaard moeten blijven? :o)
Dit artikel is voornamelijk bedoeld om de route te beschermen tegen in brand die zich buiten het RC afspeelt. Wanneer er op de ondergelegen verdieping een woning de brand in gaat, mag de vluchtroute het niet begeven zodat vluchten vanaf de andere verdiepingen onmogelijk wordt.
Daarnaast zijn de vluchtroutes ook bedoeld voor de brandweer, welke ze kan gebruiken voor onderzoek. Vandaar 30 minuten, en niet 15 (dan zouden alle personen geevacueerd moeten zijn, en is de brandweer inzetbaar)
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 16-08-2007 16:08)
Zou het daarom ook zo zijn dat RVVR 30 minuten van rook gevrijwaard moeten blijven? :o)
Dit artikel is voornamelijk bedoeld om de route te beschermen tegen in brand die zich buiten het RC afspeelt. Wanneer er op de ondergelegen verdieping een woning de brand in gaat, mag de vluchtroute het niet begeven zodat vluchten vanaf de andere verdiepingen onmogelijk wordt.
Daarnaast zijn de vluchtroutes ook bedoeld voor de brandweer, welke ze kan gebruiken voor onderzoek. Vandaar 30 minuten, en niet 15 (dan zouden alle personen geevacueerd moeten zijn, en is de brandweer inzetbaar)
Re: Galerij en overige rookvrije vluchtroutes.
Naam: Jack , van SA (datum: 21-08-2007 09:27)
@Bolte; ik ben het met je eens, maar ik kan me toch situaties voorstellen waarbij brandwerend bekleden van de constructie feitelijk niet bijdraagt aan de brandveiligheid m.b.t. vluchten.
Bijv. een woongebouw van 2 vrijstaande blokken met galerijonsluiting. De 2 blokken staan op enige afstand van elkaar, maar zijn gekoppeld door een atrium-achtige constructie waardoor een besloten gem. verkeersroute voert. Op de verdiepingen zijn de galerijen d.m.v. loopbruggen gekoppeld. Vanaf de toegang van elke woning kan men 2 kanten op vluchten; richting noodtrap aan het einde van de galerij, of via de loopbrug door het atrium. In deze situatie is de toegevoegde waarde van het 30min. brandwerend bekleden van de constructie van de loopbruggen beperkt; deze vluchtroute is vanwege rook en hoge temperatuur al ruim voordat deze zal bezwijken niet meer bruikbaar (ook niet voor de brandweer, ondanks hun beschermende kleding e.d.).
Naam: Jack , van SA (datum: 21-08-2007 09:27)
@Bolte; ik ben het met je eens, maar ik kan me toch situaties voorstellen waarbij brandwerend bekleden van de constructie feitelijk niet bijdraagt aan de brandveiligheid m.b.t. vluchten.
Bijv. een woongebouw van 2 vrijstaande blokken met galerijonsluiting. De 2 blokken staan op enige afstand van elkaar, maar zijn gekoppeld door een atrium-achtige constructie waardoor een besloten gem. verkeersroute voert. Op de verdiepingen zijn de galerijen d.m.v. loopbruggen gekoppeld. Vanaf de toegang van elke woning kan men 2 kanten op vluchten; richting noodtrap aan het einde van de galerij, of via de loopbrug door het atrium. In deze situatie is de toegevoegde waarde van het 30min. brandwerend bekleden van de constructie van de loopbruggen beperkt; deze vluchtroute is vanwege rook en hoge temperatuur al ruim voordat deze zal bezwijken niet meer bruikbaar (ook niet voor de brandweer, ondanks hun beschermende kleding e.d.).
Re: Galerij en overige rookvrije vluchtroutes.
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 21-08-2007 13:04)
@ Jack,
Is dat zo? Je zegt zelf dat het een 'besloten ruimte' is, dat atrium. Dan gelden er weer andere eisen die ervoor moeten zorgen dat de vluchtroutes die daarin liggen 30 minuten bruikbaar blijven...
Vandaar ook het geneuzel met brandwerende gevels tussen woningen en vluchtroute, of het toepassen van RWA in het dak om die ruimte toch als niet besloten te mogen beschouwen.
Reageer
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 21-08-2007 13:04)
@ Jack,
Is dat zo? Je zegt zelf dat het een 'besloten ruimte' is, dat atrium. Dan gelden er weer andere eisen die ervoor moeten zorgen dat de vluchtroutes die daarin liggen 30 minuten bruikbaar blijven...
Vandaar ook het geneuzel met brandwerende gevels tussen woningen en vluchtroute, of het toepassen van RWA in het dak om die ruimte toch als niet besloten te mogen beschouwen.