Zoek binnen het forum
Vraag: tocht garage
Naam: H. de Jong, van Architectenbureau (datum: 01-12-2001 14:05)
Even een vraagje, mag je bij de berekening van de ventilatie van de garage de infiltratie verliezen meenemen? (tocht dus), dit zou betekenen dat de af- en toevoer openingen kleiner worden.
bedankt voor uw antwoord.
vr. gr.
Hans
Reageer
Naam: H. de Jong, van Architectenbureau (datum: 01-12-2001 14:05)
Even een vraagje, mag je bij de berekening van de ventilatie van de garage de infiltratie verliezen meenemen? (tocht dus), dit zou betekenen dat de af- en toevoer openingen kleiner worden.
bedankt voor uw antwoord.
vr. gr.
Hans
Reageer
Reactie: tocht garage
Naam: Henk Odijk , van Adveisbureau J.P. van der Weele (datum: 06-12-2001 23:37)
De ventilatiecapaciteit voor nieuwbouw moet bepaald worden conform NEN 1087. Dit betekent dat je naden en kieren niet mee mag rekenen
Naam: Henk Odijk , van Adveisbureau J.P. van der Weele (datum: 06-12-2001 23:37)
De ventilatiecapaciteit voor nieuwbouw moet bepaald worden conform NEN 1087. Dit betekent dat je naden en kieren niet mee mag rekenen
Reactie: tocht garage
Naam: H. de Jong , van Architectenbureau (datum: 07-12-2001 13:24)
Bedankt voor uw reactie,
nu nog even het volgende,
Wordt de aanbouw van een garage nu bekeken als nieuwbouw of verbouw en mag de gemeente dan vragen om een ventilatieberekening?
vr.gr.
Hans
Naam: H. de Jong , van Architectenbureau (datum: 07-12-2001 13:24)
Bedankt voor uw reactie,
nu nog even het volgende,
Wordt de aanbouw van een garage nu bekeken als nieuwbouw of verbouw en mag de gemeente dan vragen om een ventilatieberekening?
vr.gr.
Hans
Reactie: tocht garage
Naam: Jack de Rooij , van Sturm Architekten (datum: 14-12-2001 16:53)
Meestal beschouwen Gemeenten het aan te bouwen deel als nieuwbouw, en moet het aan de nieuwbouw-eisen voldoen. V.w.b. het bestaand gedeelte zal moeten worden aangetoond dat na de uitbreiding bestaande ventilatievoorzieningen gehandhaafd blijven of dat de benodigde capaciteit anderszins wordt verkregen.
Het bouwbesluit kent overigens alleen voor de stallingsruimte een ventilatie-eis. Indien het een gecombineerde garage/berging is zou je kunnen overwegen een denkbeeldige scheiding te maken tussen stallingsruimte (bijv 2,4x5,0=12m2)en bergruimte
(restant oppervlakte). Vergelijk dit met de 'krijtstreep-methode'zoals die in woningen ook algemeen wordt toegepast.
Reageer
Naam: Jack de Rooij , van Sturm Architekten (datum: 14-12-2001 16:53)
Meestal beschouwen Gemeenten het aan te bouwen deel als nieuwbouw, en moet het aan de nieuwbouw-eisen voldoen. V.w.b. het bestaand gedeelte zal moeten worden aangetoond dat na de uitbreiding bestaande ventilatievoorzieningen gehandhaafd blijven of dat de benodigde capaciteit anderszins wordt verkregen.
Het bouwbesluit kent overigens alleen voor de stallingsruimte een ventilatie-eis. Indien het een gecombineerde garage/berging is zou je kunnen overwegen een denkbeeldige scheiding te maken tussen stallingsruimte (bijv 2,4x5,0=12m2)en bergruimte
(restant oppervlakte). Vergelijk dit met de 'krijtstreep-methode'zoals die in woningen ook algemeen wordt toegepast.