Zoek binnen het forum
Vraag: CFD model
Naam: hansen, van bakker (datum: 23-11-2006 09:12)
hallo,
Ik ben voornemens een CFD model te laten maken om aan proberen te tonen dat een parkeergarage van circa 800 m2 (45 auto's) natuurlijk geventileerd mag worden. De vorm van de parkeergarage is vrij eenvoudig (rechthoekig). Mijn vraag is: wat is een redelijke prijs voor een dergelijk model? Heeft iemand daar ideeen of ervaringen mee, of wellicht heeft iemand tips voor bureaus die dit soort modellen maken (m.u.v. Peutz en dergelijke, die ken ik wel).
Bedankt!
Reageer
Naam: hansen, van bakker (datum: 23-11-2006 09:12)
hallo,
Ik ben voornemens een CFD model te laten maken om aan proberen te tonen dat een parkeergarage van circa 800 m2 (45 auto's) natuurlijk geventileerd mag worden. De vorm van de parkeergarage is vrij eenvoudig (rechthoekig). Mijn vraag is: wat is een redelijke prijs voor een dergelijk model? Heeft iemand daar ideeen of ervaringen mee, of wellicht heeft iemand tips voor bureaus die dit soort modellen maken (m.u.v. Peutz en dergelijke, die ken ik wel).
Bedankt!
Reageer
Re: CFD model
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 23-11-2006 10:01)
vraag offerte aan bij de verschillende aanbieders, zou ik zeggen. Peutz noemde u al, verder bijvoorbeeld nog DGMR, Nieman, Dijkoraad etc.
Google wil ook nog wel eens uitkomst bieden
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 23-11-2006 10:01)
vraag offerte aan bij de verschillende aanbieders, zou ik zeggen. Peutz noemde u al, verder bijvoorbeeld nog DGMR, Nieman, Dijkoraad etc.
Google wil ook nog wel eens uitkomst bieden
Re: CFD model
Naam: henk odijk , van adviesbureau van der Weele (datum: 23-11-2006 22:18)
Hou dat geld maar in je zak, er is geen enkele reden voor zo'n berekening. Parkeergarages tot 1000 m2 kun je gewoon natuurlijk ventileren. Voor 800 m2 is een capaciteit van 2400 l/sec nodig. De daarvoor benodigde openingen kun je bepalen met de NEN 1087.
Naam: henk odijk , van adviesbureau van der Weele (datum: 23-11-2006 22:18)
Hou dat geld maar in je zak, er is geen enkele reden voor zo'n berekening. Parkeergarages tot 1000 m2 kun je gewoon natuurlijk ventileren. Voor 800 m2 is een capaciteit van 2400 l/sec nodig. De daarvoor benodigde openingen kun je bepalen met de NEN 1087.
Re: CFD model
Naam: Jack , van SA (datum: 24-11-2006 12:56)
NEN2443 is van toepassing op garages tbv meer dan 20 voertuigen. Volgens deze norm is natuurlijk ventileren niet toegestaan als het vloerpeil van de garage lager is gelegen dan 1,3m onder maaiveld. Echter, NEN2443 wordt volgens mij niet aangestuurd vanuit het bouwbesluit, dus strikt genomen heeft Henk gelijk.
In de praktijk wordt deze norm meestal echter wel gevolgd. Middels een model-berekeking zou je kunnen aantonen dat je met natuurlijk ventileren toch voldoet.
Naam: Jack , van SA (datum: 24-11-2006 12:56)
NEN2443 is van toepassing op garages tbv meer dan 20 voertuigen. Volgens deze norm is natuurlijk ventileren niet toegestaan als het vloerpeil van de garage lager is gelegen dan 1,3m onder maaiveld. Echter, NEN2443 wordt volgens mij niet aangestuurd vanuit het bouwbesluit, dus strikt genomen heeft Henk gelijk.
In de praktijk wordt deze norm meestal echter wel gevolgd. Middels een model-berekeking zou je kunnen aantonen dat je met natuurlijk ventileren toch voldoet.
Re: CFD model
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 26-11-2006 19:15)
@Henk,
ik denk niet dat meneer een probleem met zijn oppervlakte heeft, eerder met zijn vluchtafstanden...
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 26-11-2006 19:15)
@Henk,
ik denk niet dat meneer een probleem met zijn oppervlakte heeft, eerder met zijn vluchtafstanden...
Re: CFD model
Naam: henk odijk , van adviesbureau van der weele (datum: 26-11-2006 22:14)
t.a.v. Jack: De NEN 2443 wordt niet door het Bouwbesluit aangestuurd. Ik weet dat hij vaak wel gevolgd wordt. Wanneer het gaat om een gelijkwaardigheid bijvoorbeeld bij grotere brandcompartimenten dan kanik me daar wat bij voorstellen, maar in deze situatie niet. Bouwbesluit is maatgevend, niet de NEN.
t.a.v. J. Bolte: In een garage van 800 m2 zul je toch niet zo snel een probleem ehbben met de vluchtafstanden? Dan nog staat dat los van de vraag of je de garage natuurlijk kunt ventileren.
Naam: henk odijk , van adviesbureau van der weele (datum: 26-11-2006 22:14)
t.a.v. Jack: De NEN 2443 wordt niet door het Bouwbesluit aangestuurd. Ik weet dat hij vaak wel gevolgd wordt. Wanneer het gaat om een gelijkwaardigheid bijvoorbeeld bij grotere brandcompartimenten dan kanik me daar wat bij voorstellen, maar in deze situatie niet. Bouwbesluit is maatgevend, niet de NEN.
t.a.v. J. Bolte: In een garage van 800 m2 zul je toch niet zo snel een probleem ehbben met de vluchtafstanden? Dan nog staat dat los van de vraag of je de garage natuurlijk kunt ventileren.
Re: CFD model
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 27-11-2006 11:17)
klopt, maar je gaat geen rookbeheersingsberekening maken om ventilatie aan te tonen. Rook en vluchten hangen samen...
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 27-11-2006 11:17)
klopt, maar je gaat geen rookbeheersingsberekening maken om ventilatie aan te tonen. Rook en vluchten hangen samen...
Re: CFD model
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 27-11-2006 13:24)
Ik ga er overigens vanuit dat de CFD gebruikt wordt om rookverspreiding te berekenen. Je kunt het natuurlijk ook benutten om gasverplaatsing te berekenen, in dat geval geef ik de vorige posters gelijk dat het een beetje overkill is.
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 27-11-2006 13:24)
Ik ga er overigens vanuit dat de CFD gebruikt wordt om rookverspreiding te berekenen. Je kunt het natuurlijk ook benutten om gasverplaatsing te berekenen, in dat geval geef ik de vorige posters gelijk dat het een beetje overkill is.
Re: CFD model
Naam: J. van Daalen , van gemeente (datum: 27-11-2006 15:14)
vraag eens een offerte aan bij Efectis brandveiligheid (voorheen TNO). Deze geven een onafhankelijk advies.
Naam: J. van Daalen , van gemeente (datum: 27-11-2006 15:14)
vraag eens een offerte aan bij Efectis brandveiligheid (voorheen TNO). Deze geven een onafhankelijk advies.
Re: CFD model
Naam: Pascal (datum: 01-12-2006 14:35)
Belangrijke vraag is waarom (en aan wie) je wil aantonen dat de garage natuurlijk geventileerd kan worden. Volgens BB mag je natuurlijk ventileren en in het BB staan geen prestatie-eisen mbt de verdeling van de ventilatie binnen de garage (dit zou je kunnen aantonen met een CFD).
Hiernaast is geen sprake van een brandcompartiment groter dan 1000 m2. Vluchtwegen zijn waarschijnlijk geen probleem binnen parkeergarage van 800m2 , zowel dan is gelijkwaardigheid niet eenvoudig om aan te tonen met een CFD (iig niet gangbaar).
Reageer
Naam: Pascal (datum: 01-12-2006 14:35)
Belangrijke vraag is waarom (en aan wie) je wil aantonen dat de garage natuurlijk geventileerd kan worden. Volgens BB mag je natuurlijk ventileren en in het BB staan geen prestatie-eisen mbt de verdeling van de ventilatie binnen de garage (dit zou je kunnen aantonen met een CFD).
Hiernaast is geen sprake van een brandcompartiment groter dan 1000 m2. Vluchtwegen zijn waarschijnlijk geen probleem binnen parkeergarage van 800m2 , zowel dan is gelijkwaardigheid niet eenvoudig om aan te tonen met een CFD (iig niet gangbaar).