Zoek binnen het forum

Zoeken naar:   
Vraag: ventilatie gem. verkeersruimte
Naam: arian, van nvt (datum: 11-09-2006 17:40)

Graag zou ik willen weten of de hieronder opgelstelde ventilatieberekening correct is voor een gemeenschappelijke verkeerstruimte.
eis 0,7 dm3/s per m2 = 250 dm3/s

bepaling natuurlijke toevoer
qv=anetto x v x 1000
250= anetto x 2,5 x 1000
Anetto = 0,1m2 = 1000cm2

ventilatierooster met een capaciteit van 13dm3/s
Anetto = 13dm3/s x 12= 156cm2/m

conclusie: toepassing van 1000/156 = 6,41 mtr

ik maak deze berekening aan de hand van de sbr publicatie infoblad 304
http://www.sbr.nl/default.aspx?ctid=4752

Reageer
Re: ventilatie gem. verkeersruimte
Naam:
Jack , van SA (datum: 12-09-2006 10:12)

Ten eerste moet je v.w.b. het bepalen van de vereiste capaciteit uitgaan van het vloeroppervlak over de minimaal vereiste breedte van de gemeenschappelijke verkeersruimte (misschien heb je dat hier wel goed gedaan, maar dat is nu niet te controleren).

Ten tweede is de formule Q=A*v*1000 volgens mij voor niet-afsluitbare ventilatieopeningen.

Als je een ventilatierooster (zoals daar zijn Buva, Duco, Renson, Alusta, Heycop, etc, etc) dan geeft de fabrikant aan wat de capacitiet per strekkende mtr rooster is; bijv. 21dm?/s per m.

Als dan minimaal 100dm?/s vereist is, dan heb je van dat desbetreffende rooster dus 4,76m nodig.
Re: ventilatie gem. verkeersruimte
Naam:
arian , van nvt (datum: 12-09-2006 16:52)

de capaciteit is correct uitgerekend, maar waar het mij om gaat is het volgende:
berekening op uw wijze:
250/13 =19.2mtr rooster

berekening als hierboven:
wanneer ik het alusta rooster dat ik heb gekozen niet afsluitbaar uitvoer dan heb ik aan veel minder roosters voldoende. Dit is toch raar.

ik overigens ook sterk het vermoeden dat de capaciteit die de fabrikanten opgeven is gebaseerd op ventilatie van verblijfsruimte. ik kan me voorstellen dat bij verkeersruimte minder eisen aan comfort gesteld kunnen worden waardoor een hogere luchtsnelheid en dus een grotere capaciteit per meter rooster geldt.

wie kan dit ophelderen?
Re: ventilatie gem. verkeersruimte
Naam:
Jack , van SA (datum: 12-09-2006 17:20)

Volgens mij gooi je wat zaken door elkaar.

1)ventilatie-eis voor gemeenschappelijke verkeersruimten geldt alleen bij woonfunctie en logiesfunctie.
2)ik betwijfel nog steeds of je de vereiste capaciteit correct berekent; als je uitkomt op een eis van 250dm?/s, dan is dat gebaseerd op een vloeroppervlak van 357m? en bij een minimale breedte van 1,2m is dit een verkeersroute van bijna 300m!!!
3)de capaciteit van ventilatieroosters wordt in laboratoria getest, onder voorgeschreven voorwaarden. Dit kun en mag je niet omslaan naar een netto doorlaat in cm?;
4)als je besluit de ventilatieroosters uit te voeren als niet-afsluitbaar, dan is dat niet van invloer op de eis. Je kunt dan niet van een andere bepalingsmethode uitgaan. Dan geldt nog steeds de door de fabrikant opgegeven capaciteit.
5)de rekenregel uit NPR1088 waarbij geldt dat 12cm? = 1dm?/s luchtverversing mag alleen worden toegepast als er zich in het ventilatiecomponent geen interne luchtweerstanden bevinden. Dit geldt dus bijv. bij klap-, val-, draaikiep- en schuiframen. Bij lijnroosters is er juist wel sprake van interne luchtweerstanden, vandaar dat je daarvoor de fabrieksmatig opgegeven waarden moet aanhouden.

Nu voldoende opgehelderd ...?
Reageer

Hoe werkt het?

Selecteer een vraag door te klikken op de onderwerpen van de gestelde vragen, waarna het bijbehorend antwoord zichtbaar wordt samen met daaronder de reacties.

Staat uw vraag er niet bij, dan kunt u deze ingeven

Aangeboden door:


[ S&W Consultancy ]

S&W Consultancy BV
Postbus 5185
4380 KD Vlissingen

Bij klachten of misbruik kunt u mailen naar:
e-mail bouwhelp@s-w.nl

We kunnen vragen helaas niet per e-mail beantwoorden. Antwoorden worden gegeven door gebruikers van de website als u uw vraag toevoegt.

Advies|Indeling|Ontwerp


[ Emma Interieuradvies]


emma-interieuradvies.nl