Zoek binnen het forum
Vraag: positie vluchttrap t.o.v. deuren/ramen
Naam: Hospers, van Hoscon Technisch Tekenbureau (datum: 10-07-2006 17:16)
het komt vaak voor dat er een spiltrap als vluchtrap wordt toegepast over meerdere verdiepingen waarbij deuren/ramen van waar de trap bereikbaar is rechtboven elkaar zijn geplaats, en waarbij er een vierkant afstapbordes wordt toegepast. Dit houd in dat wanneer men van boven naar beneden loopt elke keer voor een deur/raam langs loopt waar brand/rook uit kan komen waardoor de beganegrond niet op een veilige manier bereikt kan worden
na ons iedee zou het dan ook raadsaam zijn om de bordessen te verlengen omzodoende de vluchtroute naast de deuren/ramen te plaatsen.
helaas kan ik hier over geen enkele richtlijn/regel vinden in het bouwbesluit.
graag reactie hierop.
met vriendelijke groet A.Hospers
Reageer
Naam: Hospers, van Hoscon Technisch Tekenbureau (datum: 10-07-2006 17:16)
het komt vaak voor dat er een spiltrap als vluchtrap wordt toegepast over meerdere verdiepingen waarbij deuren/ramen van waar de trap bereikbaar is rechtboven elkaar zijn geplaats, en waarbij er een vierkant afstapbordes wordt toegepast. Dit houd in dat wanneer men van boven naar beneden loopt elke keer voor een deur/raam langs loopt waar brand/rook uit kan komen waardoor de beganegrond niet op een veilige manier bereikt kan worden
na ons iedee zou het dan ook raadsaam zijn om de bordessen te verlengen omzodoende de vluchtroute naast de deuren/ramen te plaatsen.
helaas kan ik hier over geen enkele richtlijn/regel vinden in het bouwbesluit.
graag reactie hierop.
met vriendelijke groet A.Hospers
Reageer
Re: positie vluchttrap t.o.v. deuren/ramen
Naam: Sebas , van Yacht (datum: 11-07-2006 09:18)
In het BB wordt rekening gehouden dat er op 1 plaats brand is. De ramen en deuren waarlangs gevlucht wordt, dus ook aan de buiten zijde dienen te voldoen aan de waarde van de brandcompartimentscheiding aan dient te voldoen. Dit geeft voldoende tijd om conform het normatieve brandverloop tijdig het pand te kunnen verlaten.
Als je zoals jij voorsteld het bordes zou verlengen dan zou ik een kijken wat een gemiddelde stralings intensiteit is van brand. Een beetje beginnende brand wordt al gauw 500? C. Wordt een lang bordes wil je hier veilig langs vluchten
Naam: Sebas , van Yacht (datum: 11-07-2006 09:18)
In het BB wordt rekening gehouden dat er op 1 plaats brand is. De ramen en deuren waarlangs gevlucht wordt, dus ook aan de buiten zijde dienen te voldoen aan de waarde van de brandcompartimentscheiding aan dient te voldoen. Dit geeft voldoende tijd om conform het normatieve brandverloop tijdig het pand te kunnen verlaten.
Als je zoals jij voorsteld het bordes zou verlengen dan zou ik een kijken wat een gemiddelde stralings intensiteit is van brand. Een beetje beginnende brand wordt al gauw 500? C. Wordt een lang bordes wil je hier veilig langs vluchten
Re: positie vluchttrap t.o.v. deuren/ramen
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 11-07-2006 12:03)
Niet mee eens... Het BB gaat uit van rookverspreiding, er worden qua vluchten geen eisen gesteld die voorkomden dat iemand aan brand wordt blootgesteld. Straling uitrekenen is dus niet nodig.
Die trap is waarschijnlijk een rookvrije vluchtroute. omdat het ding in de buitenlucht zit wordt hieraan altijd voldaan. Je kunt hoogstens kijken of je vanuit de regelgeving een eis hebt die de RVVR van het compartiment of van een andere RVVR afscheidt.
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 11-07-2006 12:03)
Niet mee eens... Het BB gaat uit van rookverspreiding, er worden qua vluchten geen eisen gesteld die voorkomden dat iemand aan brand wordt blootgesteld. Straling uitrekenen is dus niet nodig.
Die trap is waarschijnlijk een rookvrije vluchtroute. omdat het ding in de buitenlucht zit wordt hieraan altijd voldaan. Je kunt hoogstens kijken of je vanuit de regelgeving een eis hebt die de RVVR van het compartiment of van een andere RVVR afscheidt.
Re: positie vluchttrap t.o.v. deuren/ramen
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 11-07-2006 12:08)
Verder zijn er in de meeste gevallen twee onafhankelijke vluchtroutes aanwezig. Gezien het feit dat er van een brand op ??n plaats wordt uitgegeaan is er bij blokkade nog altijd een andere weg om te vluchten.
Wanneer dit niet zo is, is het aantal mensen zo gering dat de wetgever het risico aanvaardbaar acht om deze over een enkele vluchtroute te laten vluchten.
Gezien het feit dat de meeste gebruikers niet willen dat dit soort deuren open blijven staan zullen ze ook vaak voorzien zijn van drangers, wat een situatie zoals omschreven bijna onmogelijk maakt.
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 11-07-2006 12:08)
Verder zijn er in de meeste gevallen twee onafhankelijke vluchtroutes aanwezig. Gezien het feit dat er van een brand op ??n plaats wordt uitgegeaan is er bij blokkade nog altijd een andere weg om te vluchten.
Wanneer dit niet zo is, is het aantal mensen zo gering dat de wetgever het risico aanvaardbaar acht om deze over een enkele vluchtroute te laten vluchten.
Gezien het feit dat de meeste gebruikers niet willen dat dit soort deuren open blijven staan zullen ze ook vaak voorzien zijn van drangers, wat een situatie zoals omschreven bijna onmogelijk maakt.
Re: positie vluchttrap t.o.v. deuren/ramen
Naam: Jack , van SA (datum: 11-07-2006 15:02)
@ Hospers; in jouw uitleg ga je er vanuit dat je via de noodtrap altijd de brand passeert. Het bouwbesluit gaat er juist vanuit dat je vanaf de toegang van een woning 2 kanten op kunt vluchten, om zodoende het passeren van de brand juist te voorkomen.
Naam: Jack , van SA (datum: 11-07-2006 15:02)
@ Hospers; in jouw uitleg ga je er vanuit dat je via de noodtrap altijd de brand passeert. Het bouwbesluit gaat er juist vanuit dat je vanaf de toegang van een woning 2 kanten op kunt vluchten, om zodoende het passeren van de brand juist te voorkomen.
Re: positie vluchttrap t.o.v. deuren/ramen
Naam: Peter (datum: 23-10-2007 12:41)
Ik kan me voorstellen dat hiervoor de grenswaarde van 1 kW/m2 voor de straling op de vluchtroute wordt aangehouden zoals beschreven in de toelichting op art. 2.169. (Maar volgens mij mag die 1 kW/m2 ook meer zijn, 2 tot 3 kW/m2.)
Reageer
Naam: Peter (datum: 23-10-2007 12:41)
Ik kan me voorstellen dat hiervoor de grenswaarde van 1 kW/m2 voor de straling op de vluchtroute wordt aangehouden zoals beschreven in de toelichting op art. 2.169. (Maar volgens mij mag die 1 kW/m2 ook meer zijn, 2 tot 3 kW/m2.)