Zoek binnen het forum
Vraag: Overpad = Weg ?
Naam: M. van der Ven (datum: 12-04-2006 18:14)
Op mijn perceel naast mijn woning ligt een pad met recht van wegen.
Moet ik dit pad nu beschouwen als een "weg" volgens de wet?
Dit bepaalt in mijn situatie nl. wel of geen bouwvergunning nodig.
Ter illustratie zie http://home.wanadoo.nl/m.ven/
Reageer
Naam: M. van der Ven (datum: 12-04-2006 18:14)
Op mijn perceel naast mijn woning ligt een pad met recht van wegen.
Moet ik dit pad nu beschouwen als een "weg" volgens de wet?
Dit bepaalt in mijn situatie nl. wel of geen bouwvergunning nodig.
Ter illustratie zie http://home.wanadoo.nl/m.ven/
Reageer
Re: Overpad = Weg
Naam: Patrick , van Gemeente (datum: 13-04-2006 08:34)
Dat pad is uw eigendom (waarop u recht van overpad verleend aan derden). Dat pad is dus geen "weg" volgens de wet. Bouwverguningsvrij bouwen is dus mogelijk. (let wel op dat de 50% regel en 1 meter terugliggen t.o.v. voorgevel.
Naam: Patrick , van Gemeente (datum: 13-04-2006 08:34)
Dat pad is uw eigendom (waarop u recht van overpad verleend aan derden). Dat pad is dus geen "weg" volgens de wet. Bouwverguningsvrij bouwen is dus mogelijk. (let wel op dat de 50% regel en 1 meter terugliggen t.o.v. voorgevel.
Re: Overpad = Weg
Naam: M. van der Ven (datum: 13-04-2006 10:53)
Da's vreemd.
Bij de gemeente vertelde de loketmedewerkster mij dat ik volgens het bestemmingsplan waarschijnlijk 3 meter van de voorgevel terug moet.
Misschien werd de garage gezien als aanbouw" ipv
"bijgebouw".Dan is volgens de digitale discriminatie-enquete van het VROM geen vergunning nodig en hoef ik maar 1 meter van de voorgevel terug (tolerantiegrens)
Dat wist ik toen niet en heb op haar advies een principe-verzoek ingediend om hiervan
vrijstelling te krijgen, omdat mijn garage anders te smal zou worden.(zie illustratie)
Nu blijkt dat dat dus misschien niet nodig was geweest.
Stel het zou gaan om een aanbouw (vergunningsplicht)en je wilt 2 meter "winnen",dan beschouw je het eerst als een bijgebouw (vergunningsvrij) en maak je de evt. toegang dicht. Na de bouw creeer je een nieuwe toegang of herstel je de bestaande. Misschien dat voor die toegang (dan inpandig) een vergunning vereist is.
Zou dat kunnen?
Naam: M. van der Ven (datum: 13-04-2006 10:53)
Da's vreemd.
Bij de gemeente vertelde de loketmedewerkster mij dat ik volgens het bestemmingsplan waarschijnlijk 3 meter van de voorgevel terug moet.
Misschien werd de garage gezien als aanbouw" ipv
"bijgebouw".Dan is volgens de digitale discriminatie-enquete van het VROM geen vergunning nodig en hoef ik maar 1 meter van de voorgevel terug (tolerantiegrens)
Dat wist ik toen niet en heb op haar advies een principe-verzoek ingediend om hiervan
vrijstelling te krijgen, omdat mijn garage anders te smal zou worden.(zie illustratie)
Nu blijkt dat dat dus misschien niet nodig was geweest.
Stel het zou gaan om een aanbouw (vergunningsplicht)en je wilt 2 meter "winnen",dan beschouw je het eerst als een bijgebouw (vergunningsvrij) en maak je de evt. toegang dicht. Na de bouw creeer je een nieuwe toegang of herstel je de bestaande. Misschien dat voor die toegang (dan inpandig) een vergunning vereist is.
Zou dat kunnen?
Re: Overpad = Weg
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 13-04-2006 11:18)
Jij bepaalt wat het moet worden, maar onderzoek wel goed of een aanbouw (iets wat toegankelijk is vanuit de woning) volgens bestemmingsplan dan w?l is toegestaan, anders krijg je daar weer problemen mee.
En onderscheid goed het verschil tussen de eisen waardoor je bouwseltje vergunningsvrij of vergunningsplichtig wordt (BBLBB), en de eisen uit het bestemmingsplan. Deze hebben niets met elkaar te maken, kunnen zelfs heel andere criteria en begripsomschrijvingen gebruiken. Je mag de criteria uit het BP dus ook niet gebruiken bij de check of je gebouw een vergunning nodig heeft.
dus: eerst kijken of het ding een vergunning behoeft, en zo ja, toetsen op bestemmingsplan, welstand en constructief verhaaltje.
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 13-04-2006 11:18)
Jij bepaalt wat het moet worden, maar onderzoek wel goed of een aanbouw (iets wat toegankelijk is vanuit de woning) volgens bestemmingsplan dan w?l is toegestaan, anders krijg je daar weer problemen mee.
En onderscheid goed het verschil tussen de eisen waardoor je bouwseltje vergunningsvrij of vergunningsplichtig wordt (BBLBB), en de eisen uit het bestemmingsplan. Deze hebben niets met elkaar te maken, kunnen zelfs heel andere criteria en begripsomschrijvingen gebruiken. Je mag de criteria uit het BP dus ook niet gebruiken bij de check of je gebouw een vergunning nodig heeft.
dus: eerst kijken of het ding een vergunning behoeft, en zo ja, toetsen op bestemmingsplan, welstand en constructief verhaaltje.
Re: Overpad = Weg
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 13-04-2006 11:38)
Ik heb eens op de situatie zitten kijken in je vorige vraag. is het geen optie om de garage gewoon vierkant te bouwen, met een breedte van 3400mm? Dan verlies je een beetje breedte in het pad, maar wanneer dit nog steeds goed toegankelijk blijft voor fietsers en voetgangers hoeft dat geen probleem te geven.
In de akte staat als het goed is omschreven wat het recht van overpad precies in moet houden. Kijk eens of hiermee te spelen valt, evt. in overleg met een notaris.
Naam: J. Bolte , van Yacht (datum: 13-04-2006 11:38)
Ik heb eens op de situatie zitten kijken in je vorige vraag. is het geen optie om de garage gewoon vierkant te bouwen, met een breedte van 3400mm? Dan verlies je een beetje breedte in het pad, maar wanneer dit nog steeds goed toegankelijk blijft voor fietsers en voetgangers hoeft dat geen probleem te geven.
In de akte staat als het goed is omschreven wat het recht van overpad precies in moet houden. Kijk eens of hiermee te spelen valt, evt. in overleg met een notaris.
Re: Overpad = Weg
Naam: Jack , van SA (datum: 13-04-2006 13:31)
Bepaal eerst voor jezelf wat voor een aanbouw de voorkeur heeft. Onderzoek daarna of dit mogelijk is volgens bestemmingsplan en recht van overpad.
Ik zou de vorm / afmetingen van het bouwplan niet laten afhangen van of het vergunningsvrij, of een lichte of reguliere bouwvergunning betreft. In eerste instantie wil je toch iets bouwen waar je voorkeur naar uitgaat. Aan het bouwbesluit moet je toch voldoen.
Naam: Jack , van SA (datum: 13-04-2006 13:31)
Bepaal eerst voor jezelf wat voor een aanbouw de voorkeur heeft. Onderzoek daarna of dit mogelijk is volgens bestemmingsplan en recht van overpad.
Ik zou de vorm / afmetingen van het bouwplan niet laten afhangen van of het vergunningsvrij, of een lichte of reguliere bouwvergunning betreft. In eerste instantie wil je toch iets bouwen waar je voorkeur naar uitgaat. Aan het bouwbesluit moet je toch voldoen.
Re: Overpad = Weg
Naam: M. van der Ven (datum: 14-04-2006 01:44)
Ik ben vanmiddag weer opnieuw bij de gemeente geweest en werd -zij het door een andere loketmedewerker- in het gelijk gesteld.Ik heb hem overigens nog wel het verschil moeten bijbrengen tussen aanbouw en bijgebouw (=niet de verbinding los of vast , maar die van de directe toegang naar de woning ,al of niet aanwezig)
Dus vergunningsvrij en slechts 1 meter terug vanaf de voorgevel.
Moet nog wel even mijn principe bouwverzoek (wachtijd mogelijk 12 weken!) intrekken anders gaat me dit nog 80 euro kosten.
Re; J Bolte,
Dat idee van verschil aanbouw-bijgebouw om 2 meter te winnen en vergunningsvrij te beginnen was slechts een hypothese.
Om de garage 3400 mm rechthoekig te maken moet ik achterin het overpad zo'n 60 cm versmallen.
Ik denk niet dat de buurt dat goed vindt.
Gerelateerd hieraan heb ik een stukje van 't koopcontrant op http://home.wanadoo.nl/m.ven/
gezet.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties!
Naam: M. van der Ven (datum: 14-04-2006 01:44)
Ik ben vanmiddag weer opnieuw bij de gemeente geweest en werd -zij het door een andere loketmedewerker- in het gelijk gesteld.Ik heb hem overigens nog wel het verschil moeten bijbrengen tussen aanbouw en bijgebouw (=niet de verbinding los of vast , maar die van de directe toegang naar de woning ,al of niet aanwezig)
Dus vergunningsvrij en slechts 1 meter terug vanaf de voorgevel.
Moet nog wel even mijn principe bouwverzoek (wachtijd mogelijk 12 weken!) intrekken anders gaat me dit nog 80 euro kosten.
Re; J Bolte,
Dat idee van verschil aanbouw-bijgebouw om 2 meter te winnen en vergunningsvrij te beginnen was slechts een hypothese.
Om de garage 3400 mm rechthoekig te maken moet ik achterin het overpad zo'n 60 cm versmallen.
Ik denk niet dat de buurt dat goed vindt.
Gerelateerd hieraan heb ik een stukje van 't koopcontrant op http://home.wanadoo.nl/m.ven/
gezet.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties!
Re: Overpad = Weg
Naam: M. van der Ven (datum: 14-04-2006 13:09)
Nog even dit.
Als ik de eisen van het PB van de gemeente (d.d. 1982 geldend) voor mijn woning vergelijk met de eisen van het VROM voor het vergunningsvrij bouwen,dan zit er nogal wat verschil tussen.
Te weten:
-Afstand tot voorgevel rooilijn 3,5 meter (!) ipv 1 meter
-Hoogte bouw max. 3 meter ipv 2.5 meter
-Totaal opp. bijgebouwen wijkt ook af m.b.t. al of niet meetellen van reeds bestaande verguningsvrije bijgebouwen.(zie definitie!!)
M.a.w. als ik mijn bouwplan minimaal zou wijzigen en vervolgens een vergunnig nodig zou hebben dan zouden ineens de maten van de gemeente gaan tellen.
In mijn geval loont het dus wel erg veel om de bouw aan te passen tot de grens van vergunningsvrij.
Een medewerker (gemeente afd. bouwen en wonen) heeft mij overigens (alsnog) telefonisch verzekerd dat ik met dat gedeelte van het BP niets te maken heb omdat mijn bouw vergunningsvrij is.
Ik blij.
Reageer
Naam: M. van der Ven (datum: 14-04-2006 13:09)
Nog even dit.
Als ik de eisen van het PB van de gemeente (d.d. 1982 geldend) voor mijn woning vergelijk met de eisen van het VROM voor het vergunningsvrij bouwen,dan zit er nogal wat verschil tussen.
Te weten:
-Afstand tot voorgevel rooilijn 3,5 meter (!) ipv 1 meter
-Hoogte bouw max. 3 meter ipv 2.5 meter
-Totaal opp. bijgebouwen wijkt ook af m.b.t. al of niet meetellen van reeds bestaande verguningsvrije bijgebouwen.(zie definitie!!)
M.a.w. als ik mijn bouwplan minimaal zou wijzigen en vervolgens een vergunnig nodig zou hebben dan zouden ineens de maten van de gemeente gaan tellen.
In mijn geval loont het dus wel erg veel om de bouw aan te passen tot de grens van vergunningsvrij.
Een medewerker (gemeente afd. bouwen en wonen) heeft mij overigens (alsnog) telefonisch verzekerd dat ik met dat gedeelte van het BP niets te maken heb omdat mijn bouw vergunningsvrij is.
Ik blij.